• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Reading, writing and speaking in higher education graduate profiles: contrasts across institutions and majors

Lectura, escritura y oralidad en perfiles de egreso de educación superior: contrastes entre instituciones y carreras

Author
Navarro, Federico

Ávila Reyes, Natalia

Calle-Arango, Lina

Cortés Lagos, Ana

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/766
10.31619/caledu.n52.766
Abstract
The so-called knowledge societies are characterized by demands to participate in complex and dynamic forms of citizenship, administrative, and professional roles, which require expert writers and speakers. However, previous studies suggest that literacy is relegated to the hidden curriculum in higher education. This study aims to identify the presence of reading, writing, and speaking in curricular instruments central to higher education, in Chile. The research involved ten universities selected to represent a variety of institutional projects and five different majors, and 50 public graduate profiles and ten educational models were collected. Explicit and implicit allusions to literacy skills were qualitatively coded, together with underlying conceptions of literacy, and occurrences were quantified. Results show that reading, writing, and speaking are either hidden or infrequent, and depicted as reproductive, basic skills in graduate profiles in Chilean higher education, particularly in majors such as Pedagogy in Primary Education. These findings suggest that competency-based educational innovation and accreditation processes in higher education need to be revised to include updated understandings of reading, writing, and speaking as complex, epistemic, and situated rhetorical skills that require explicit teaching and institutional commitment for future graduates.
 
La llamada “sociedad del conocimiento” requiere escritores y oradores expertos, que participen en contextos ciudadanos, administrativos y profesionales complejos y dinámicos. Sin embargo, estudios previos sugieren que esta formación se relega al currículum oculto en educación superior. Este artículo busca identificar la presencia de la lectura, la escritura y la oralidad en algunos instrumentos curriculares clave del sistema de educación superior chileno. Se seleccionaron diez universidades con rasgos institucionales diferenciados y cinco carreras diversas; se recolectaron 50 perfiles de egreso públicos y diez modelos educativos; y se codificaron cualitativamente las competencias letradas implícitas y explícitas, junto con las concepciones subyacentes, con cuantificación posterior. Los resultados muestran que la lectura, la escritura y la oralidad aparecen invisibilizadas o con baja frecuencia y con una visión reproductiva y generalista en los perfiles de egreso universitarios chilenos, en particular en carreras como Pedagogía en Educación Básica. A partir de estos hallazgos, se sugiere que los procesos de innovación por competencias y acreditación de carreras e instituciones estén informados por una concepción contemporánea de la lectura, la escritura y la oralidad como competencias complejas, retóricas, epistémicas y disciplinarmente situadas, que requieren un lugar explícito y un compromiso institucional en la formación de profesionales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB