Choice System in Chile: Determinants of school switching.
Choice System en Chile: Determinantes del cambio de escuela
Author
Canals, Catalina
Abstract
Choice System theorists (Friedman, Chubb, Moe, among others) argued that competition between schools in school markets and the search for a match between the needs of the student and those of the school, are two factors that could affect school switching. This article analyzes the effect of competition and the changes in schools’ characteristics that could affect this school-student fit, in school switching in Chile from 2005 to 2012. The findings support the effect the change of certain school characteristics could have on school switching, proclaimed by the Choice System theorists. However, no evidence was found that competition influences school switching, among schools from the same municipality. Los teóricos del Choice System (Friedman, Chubb, Moe, entre otros) plantearon que la competencia entre establecimientos en mercados escolares y la búsqueda de un ajuste entre las necesidades del estudiante y el establecimiento al cual asiste son dos factores que afectarían el cambio de escuela. Este artículo analiza el efecto de la competencia y del cambio en las características de los establecimientos que pueden afectar el ajuste alumnoescuela, en el cambio de establecimiento en Chile entre 2005 y 2012. Los resultados respaldaron el efecto que tendrían las modificaciones de ciertas características de los establecimientos en el cambio de escuela, hecho pregonado por los teóricos del Choice System, no obstante, no se encontró evidencia de que la competencia entre establecimientos en la comuna afectara dicha tendencia.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Valuing changes in environmental attributes with discrete choice models: an application to sportfishing in the east coast of U.S.A.
McConnell, Kenneth. Estudios de Economía; Vol 23 No 1 (1996): June; pp. 31-54 -
Gabriel Negretto (2013). Making Constitutions: Presidents, Parties and Institutional Choice in Latin America. Cambridge: Cambridge University Press, 296 págs.
Sánchez Staniak, Federica. Home; Vol. 34, Núm. 1; 329-338 -
Trajectories of life and professional training choice: influential elements in professional training choice of psychology, sociology and social work students
Salas Salazar, Nicole; Carrasco González, Carolina; Flores Garay, Angie; León Urrutia, Daniela. Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 23 (2012): Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social; 111-122