• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Identification of learning support needs and participation of university students with a visual disability: a narrative biographical study

Identificación de necesidades de apoyo para el aprendizaje y la participación de estudiantes universitarios con discapacidad visual: un estudio biográfico narrativo

Author
Núñez, Ambar

López, Mauricio

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/518
10.31619/caledu.n53.518
Abstract
This article explores the educational experiences of young people with a visual disability, to identify the needs for learning assistance and the participation they experienced during their university years. A biographical narrative approach was used to explore the students’ voices with the intention of having their perspectives and insights contribute to improvements in inclusive education processes in higher education. There was a total of four participants, two current students and two graduates from two Chilean universities and two biographical interviews were conducted with each participant. The students’ needs for support include greater accessibility to the areas designated for social interaction, better assistance with mobility within the campus, better accessibility to study materials and class content, and diversification of the assessment instruments. The results are discussed considering the concepts of “participation” and “universal design for learning”, and the implications for the institutional inclusion policies in higher education.
 
Este artículo explora las experiencias educativas de jóvenes con discapacidad visual, con el objetivo de identificar las necesidades de apoyo para el aprendizaje y la participación experimentada por ellos durante su etapa universitaria. Se utilizó un enfoque biográfico narrativo para explorar la voz de los estudiantes, con la pretensión de que sus perspectivas y valoraciones puedan constituir insumos para la mejora de los procesos de inclusión en la educación superior. Participaron dos estudiantes y dos egresados de dos universidades chilenas y se realizaron dos entrevistas biográficas a cada uno. Las necesidades de apoyo de los estudiantes apuntan a mayor accesibilidad a los espacios para la interacción social, mejores apoyos en movilidad dentro del campus, mejor accesibilidad a los materiales de estudio y contenidos de las clases, y diversificación de las formas de evaluación. Se discuten los resultados a la luz de los conceptos de “participación” y “diseño universal para el aprendizaje”, y de las implicancias para las políticas institucionales de inclusión en educación superior.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB