Gestión de la convivencia escolar en establecimientos de la región del BioBio
School coexistence management in the BioBio region schools
Author
Gallegos Pulido, Ítalo Sebastián
Abstract
The school coexistence has turned into a key process for the integral education of the Chilean students. In the context of the public education strengthening in the country, the research has a first approach to the school coexistence management in the Biobío province local high schools. The research applies an exploratory and descriptive quantitative focus to analyze the school coexistence management from the opinion of their representatives, who have had to lead and coordinate the process in the schools. To that end, a semi structured interview was applied, considering the validity judgement, reliability and objectivity. The first obtained results denotes the necessity to strengthen the job of the school coexistence representative and the school council role in the educational community, likewise, the curriculum action for the socioemotional development in the students and the monitoring processes, and school coexistence evaluation. Finally, a technological tool is proposed, that links the strategic and operational aspects of the school coexistence management and attends the necessities identified in the research. La convivencia escolar se ha transformado en un proceso clave para la formación integral de los estudiantes chilenos. En el marco del fortalecimiento de la educación pública en el país, el estudio tiene un primer acercamiento a la gestión de la convivencia escolar en los liceos municipales de la Provincia de Biobío. La investigación aplica un enfoque cuantitativo de tipo exploratorio y descriptivo para analizar la gestión de la convivencia escolar desde la opinión de sus encargados, quienes han tenido que liderar y/o coordinar el proceso en los establecimientos educativos. Para ello, se elaboró una entrevista semiestructurada considerando los criterios de validez, confiabilidad y objetividad. Los principales resultados obtenidos denotan la necesidad de fortalecer la labor del encargado de convivencia escolar y el rol del consejo escolar en la comunidad educativa, así mismo, la acción curricular para el desarrollo de competencias socioemocionales en los estudiantes y los procesos de monitoreo y evaluación de la convivencia escolar. Por último, se propone una herramienta tecnológica, que vincula los aspectos estratégicos y operacionales de la gestión de la convivencia escolar y que atiende las necesidades identificadas en el estudio.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The experience of teaching in processesimproving school effectiveness: PreferentialSchool Subsidy Act in a public school of La Florida municipality
Pineda Torres, Manuel. Revista Temas Sociológicos; Núm. 19 (2015): Revista Temas Sociológicos; 169-199 -
Differences in school anxiety, self-esteem and perfectionism according to school level and sex in Chilean primary school students
Lagos San Martín, Nelly; Palma Luengo, Maritza. Revista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 1 Núm. 1 (2018): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 57-69 -
Differences in static and dynamic balance between first year elementary school students at public schools and subsidized schools
Araya Guzmán, Luis; Vergara González, Freddy; Arias Jorquera, Iván; Fabré Oyaneder, Hiff; Soxo Campoverde, Mario; Muñoz Bornand, Cristóbal. Journal of Physical Activity and Sports Sciences; Vol. 15 Núm. 1 (2014): Revista Ciencias de la Actividad Física UCM; 17-23