• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Asociación entre trabajo colaborativo, aprendizaje por observación y modelado en el mejoramiento de prácticas pedagógicas: Desde la perspectiva del profesorado

Association between collaborative work, learning by observation and modeling in the improvement of pedagogical practices

Author
Melo Moreno, Pablo

Mendoza Barra, Mónica

Pérez Villalobos, Cristhian

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4503
Abstract
El objetivo de la presente investigación fue a analizar la percepción docente sobre elementos socioculturales asociados al mejoramiento de sus prácticas pedagógicas en la Región Metropolitana. Surgió del actual vacío teórico respecto a la existencia de un modelo explicativo sobre el rol que ocupa el aprendizaje por observación, modelado y trabajo colaborativo en el mejoramiento de prácticas pedagógicas. La investigación es cualitativa, y se realiza con el enfoque teórico-metodológico de la Teoría Fundamentada, mediante la realización de seis entrevistas a docentes. Los resultados se presentan a nivel descriptivo y relacional axial, destacando en este último, la elaboración de un modelo explicativo inicial de cómo se produce la modificación de las prácticas pedagógicas a partir del aprendizaje colaborativo.
 
This research aims to analyze the teaching perception on sociocultural elements associated with the improvement of their pedagogical practices in the Metropolitan Region. It emerged from the current theoretical gap regarding the existence of an explanatory model on the role that learning by observation, modeling and collaborative work occupies in the improvement of pedagogical practices. The research is qualitative, and is carried out with the theoretical methodological approach of Grounded Theory, by conducting six interviews with teachers. The results are presented at a descriptive and axial relational level, highlighting in the latter, the development of an initial explanatory model of how the modification of pedagogical practices from collaborative learning occurs.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB