• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Teacher competences for the work of the family-school relationship. A perspective from the socio-emotional aspects

Competencias del profesorado para el trabajo familia-escuela. Una mirada desde lo socioemocional

Author
Fernández Vega, Juan Pablo

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4506
Abstract
In this article, we intend to reflect on the professional competencies of teachers to successfully address the family school relationship, from the socio-emotional approach. The family school relationship has not been exempted from conflicts, disputes over the preponderance of roles, or the lack of communication between both agents. Although the professional competencies of teachers for working with families have been addressed by various national instruments (MINEDUC, 2002) and prominent authors (Perrenoud, 2004), they have not been able to account for the socio emotional component. In this way, we consider it important to incorporate in the Initial Teacher Training (FID) the socio emotional dimension of subjective well being proposed byBisque rra (2005a) for the adequate development of the family school relationship by the teaching staff.
 
En el presente artículo, pretendemos reflexionar en torno a las competencias profesionales del profesorado para abordar exitosamente la relación familia-escuela, desde el enfoque socioemocional. La relación familia-escuela no ha estado exenta de conflictos, disputas por la preponderancia de roles, o la falta de comunicación entre ambos agentes. Si bien las competencias profesionales de los docentes para el trabajo con las familias han sido abordadas por diversos instrumentos nacionales (MINEDUC, 2002-2012) y autores destacados (Perrenoud, 2004), éstos no han podido dar cuenta del componente socioemocional. De esta manera, consideramos relevante incorporar en la Formación Inicial Docente (FID) la dimensión socioemocional de bienestar subjetivo propuesto por Bisquerra (2005a) para el desarrollo adecuado de la relación familia-escuela por parte del profesorado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB