Teacher competences for the work of the family-school relationship. A perspective from the socio-emotional aspects
Competencias del profesorado para el trabajo familia-escuela. Una mirada desde lo socioemocional
dc.creator | Fernández Vega, Juan Pablo | |
dc.date | 2020-11-13 | |
dc.date.accessioned | 2021-08-11T15:42:20Z | |
dc.date.available | 2021-08-11T15:42:20Z | |
dc.identifier | http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4506 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171463 | |
dc.description | In this article, we intend to reflect on the professional competencies of teachers to successfully address the family school relationship, from the socio-emotional approach. The family school relationship has not been exempted from conflicts, disputes over the preponderance of roles, or the lack of communication between both agents. Although the professional competencies of teachers for working with families have been addressed by various national instruments (MINEDUC, 2002) and prominent authors (Perrenoud, 2004), they have not been able to account for the socio emotional component. In this way, we consider it important to incorporate in the Initial Teacher Training (FID) the socio emotional dimension of subjective well being proposed byBisque rra (2005a) for the adequate development of the family school relationship by the teaching staff. | en-US |
dc.description | En el presente artículo, pretendemos reflexionar en torno a las competencias profesionales del profesorado para abordar exitosamente la relación familia-escuela, desde el enfoque socioemocional. La relación familia-escuela no ha estado exenta de conflictos, disputas por la preponderancia de roles, o la falta de comunicación entre ambos agentes. Si bien las competencias profesionales de los docentes para el trabajo con las familias han sido abordadas por diversos instrumentos nacionales (MINEDUC, 2002-2012) y autores destacados (Perrenoud, 2004), éstos no han podido dar cuenta del componente socioemocional. De esta manera, consideramos relevante incorporar en la Formación Inicial Docente (FID) la dimensión socioemocional de bienestar subjetivo propuesto por Bisquerra (2005a) para el desarrollo adecuado de la relación familia-escuela por parte del profesorado. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bío | es-ES |
dc.relation | http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4506/21 | |
dc.source | Revista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 3 Núm. 1 (2020): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 125-135 | es-ES |
dc.source | 2452-4638 | |
dc.subject | Competencia profesional docente | es-ES |
dc.subject | Relación familia-escuela | es-ES |
dc.subject | Competencia emocional | es-ES |
dc.subject | Formación docente | es-ES |
dc.subject | Professional teacher competence | en-US |
dc.subject | Family-school relationship | en-US |
dc.subject | Emotional competence | en-US |
dc.subject | Teaching training | en-US |
dc.title | Teacher competences for the work of the family-school relationship. A perspective from the socio-emotional aspects | en-US |
dc.title | Competencias del profesorado para el trabajo familia-escuela. Una mirada desde lo socioemocional | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |