• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Competencias socioemocionales en el contexto educativo: Una reflexión desde la pedagogía contemporánea

Socio-emotional competences in the educational context: A reflection from contemporary pedagogy

Author
López López, Verónica

Zagal Valenzuela, Evelyn

Lagos San Martín, Nelly

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4508
Abstract
This essay aims to reflect on the changes and transformations generated by the educational model focused on student learning, that have impacted the teacher training. This professional training has been faced with the need to develop socio-emotional competences in teachers, as it is a relevant variable, according to different studies, which affects not only the academic performance of students, but also favors the climate in the classroom, school coexistence and citizenship training. At the present, it is possible to observe that contemporary pedagogy values the incidence that emotions have in the teaching and learning process, raising the need to generate teacher training programs in socio-emotional competences and the interest in researching four areas: The socio-emotional competences of teachers, the socio-emotional skills of students, civic and citizenship training, and skills for the development of the school climate and coexistence.
 
Este ensayo tiene como objetivo reflexionar acerca de los cambios y la transformación que ha generado el modelo educativo centrado en el aprendizaje de los estudiantes respecto a la formación del profesorado, la que se ha visto enfrentada a la necesidad de desarrollar competencias socioemocionales en los docentes, debido a que es una variable relevante, según distintas investigaciones, que incide no sólo en el rendimiento académico de los alumnos; sino que favorece el clima en el aula, la convivencia escolar y la formación ciudadana. En la actualidad se observa que la pedagogía contemporánea valora la incidencia que tienen las emociones en el proceso de enseñanza y aprendizaje, al plantear la necesidad de generar programas de formación docente en competencias socioemocionales y el interés por investigar cuatro ámbitos: las competencias socioemocionales de los docentes, las competencias socioemocionales de los estudiantes, la formación cívica y ciudadana, y las competencias para el desarrollo del clima y convivencia escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB