Show simple item record

Socio-emotional competences in the educational context: A reflection from contemporary pedagogy

dc.creatorLópez López, Verónica
dc.creatorZagal Valenzuela, Evelyn
dc.creatorLagos San Martín, Nelly
dc.date2020-11-13
dc.date.accessioned2021-08-11T15:42:20Z
dc.date.available2021-08-11T15:42:20Z
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4508
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171465
dc.descriptionThis essay aims to reflect on the changes and transformations generated by the educational model focused on student learning, that have impacted the teacher training. This professional training has been faced with the need to develop socio-emotional competences in teachers, as it is a relevant variable, according to different studies, which affects not only the academic performance of students, but also favors the climate in the classroom, school coexistence and citizenship training. At the present, it is possible to observe that contemporary pedagogy values the incidence that emotions have in the teaching and learning process, raising the need to generate teacher training programs in socio-emotional competences and the interest in researching four areas: The socio-emotional competences of teachers, the socio-emotional skills of students, civic and citizenship training, and skills for the development of the school climate and coexistence.en-US
dc.descriptionEste ensayo tiene como objetivo reflexionar acerca de los cambios y la transformación que ha generado el modelo educativo centrado en el aprendizaje de los estudiantes respecto a la formación del profesorado, la que se ha visto enfrentada a la necesidad de desarrollar competencias socioemocionales en los docentes, debido a que es una variable relevante, según distintas investigaciones, que incide no sólo en el rendimiento académico de los alumnos; sino que favorece el clima en el aula, la convivencia escolar y la formación ciudadana. En la actualidad se observa que la pedagogía contemporánea valora la incidencia que tienen las emociones en el proceso de enseñanza y aprendizaje, al plantear la necesidad de generar programas de formación docente en competencias socioemocionales y el interés por investigar cuatro ámbitos: las competencias socioemocionales de los docentes, las competencias socioemocionales de los estudiantes, la formación cívica y ciudadana, y las competencias para el desarrollo del clima y convivencia escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4508/25
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 3 Núm. 1 (2020): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 149-160es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectCompetencias socioemocionaleses-ES
dc.subjectDocenteses-ES
dc.subjectCompetencias socioemocionales de los estudianteses-ES
dc.subjectConvivencia escolares-ES
dc.subjectFormación ciudadanaes-ES
dc.subjectTeacher socioemotional competencesen-US
dc.subjectStudents socioemotional competenciesen-US
dc.subjectSchool coexistenceen-US
dc.subjectCitizenship trainingen-US
dc.titleCompetencias socioemocionales en el contexto educativo: Una reflexión desde la pedagogía contemporáneaes-ES
dc.titleSocio-emotional competences in the educational context: A reflection from contemporary pedagogyen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record