Beyond Visualization: Designing Experiences with Data. An Interview with Professor Paolo Ciuccarelli (Density Design Lab)
Más allá de la visualización: Diseñando experiencias con datos. Entrevista con el profesor Paolo Ciuccarelli (Density Design Lab)
Author
Ciuccarelli, Paolo
Valsecchi , Francesca
Abstract
How visualizations are created? How data becomes meaningful? What does it mean that visualizations are knowledge tools? What is the design practice of a research lab in visualization? Professor Paolo Ciuccarelli talks in this interview about the ten years of experience of DensityDesign, a research lab at Politecnico di Milano devoted to the visual representation of complexity through the production of diagrams that offer visual narratives and analytics of social, organizational, and urban phenomena. Through examples and reflections, Ciuccarelli analyses the role of data visualization in current design practice, pointing out some insights on how, and mostly why, visualizations are devices for cognitive exploration of complex phenomena.
¿Cómo se crean las visualizaciones? ¿Cómo los datos se vuelven relevantes? ¿Qué significa que las visualizacio-nes sean herramientas de conocimiento? ¿Cómo es la práctica de diseño en un laboratorio de investigación en visualización? El profesor Paolo Ciuccarelli se refiere en esta entrevista a los diez años de experiencia de DensityDesign, un laboratorio de investigación del Politécnico de Milán dedicado a la representación visual de la complejidad a través de la producción de diagramas que ofrecen narrativas visuales y analíticas de los fenómenos sociales, organizacionales y urbanos. Por medio de ejemplos y reflexiones, Ciuccarelli analiza el rol de la visualización de información en la práctica actual del diseño, ofreciendo algunas claves que explican cómo, y principalmente por qué, las visualizaciones son herramientas para una exploración cognitiva de los fenómenos complejos.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Teaching and methodological innovations in the design process: A study on the protocols of conceptual design with Design and Engineering Students
Guerrero Valenzuela, Mauricio. Base Diseño e Innovación; Vol. 4 No. 3 (2018): Design in Ibero-America; 278-289 -
Potential implications from the methodological application of Design Thinking in urban design processes. Analysis from the designer's experience
Carrasco Pizarro, Carolina; Rivera Marchevsky, Maite; Acosta Scandela, Luisa; David, Beatrice; Lazo de la Cerda, Marcela. Revista de Urbanismo; No. 46 (2022): June; 75-94 -
How to enhance primary school EFL-teacher curriculum-design competences: the Competence Unit Design Model (CUD Mod)
Capperucci, Davide. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 44-63