A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children: A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children
Un asunto de familia: promoción del capital comunicativo y las identidades escriturales de los niños(as) pequeños(as): A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children
Author
Davila, Denise
Abril-Gonzalez, Paty
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/4662110.7764/PEL.59.2.2022.2
Abstract
This study investigates the ways in which multilingual parents/caregivers support their young children’s emerging identities as writers and communicators at home, within the context of a virtual early literacy program for families of a historically marginalized community near the U.S. border with Mexico. The study’s focus is on a set of multimodal compositions that four-year-old children authored during one of the virtual, videoconference sessions. The researchers employed a discourse analysis approach in examining the transcripts of the virtual sessions, which was guided by the theoretical concepts of community cultural wealth and the pedagogical concept of accompaniment. Their analysis offers a counter narrative to the deficit governmental descriptors (e.g., low-income; low-achieving) assigned to children and families of historically marginalized communities. The parents in their study were well-equipped to enact pedagogies of accompaniment that cultivate their children’s communicative capital and foster their children’s identities as capable communicators. Este estudio investiga las formas en las que los padres/madres/cuidadores multilingües apoyan las identidades emergentes de sus hijos(as) pequeños(as) como escritores(as) y comunicadores(as) en el hogar, en el contexto de un programa virtual de alfabetización temprana para familias de una comunidad históricamente marginada cerca de la frontera de los Estados Unidos y México. El estudio se centra en un conjunto de composiciones multimodales que los niños(as) de cuatro años escribieron durante una de las sesiones virtuales de videoconferencia. Las investigadoras emplearon un enfoque de análisis de discurso examinando las transcripciones de las sesiones virtuales, guiado por el concepto teórico de riqueza cultural comunitaria y el concepto pedagógico de acompañamiento. El análisis ofrece una narrativa contraria a los descriptores gubernamentales deficitarios (por ejemplo, bajos ingresos, bajos logros) asignados a niños(as) y familias de comunidades históricamente marginadas. Los padres y madres en el estudio estaban bien equipados para llevar a cabo pedagogías de acompañamiento que cultivan el capital comunicativo de sus hijos(as) y fomentan sus identidades como comunicadores capaces.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Socio-Spatial Dimension of Social Capital. An Analysis of Neighborhood Social Capital and Collective Efficaciousness in Eight Social Housing Complexes in Chile
Ibarra, Sebastián; Universidad de Aysén. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 46, núm. 138 (2020) -
Capital cultural, capital económico y luchas hegemónicas: la reproducción internacional de las élites nacionales
Dezalay, Yves. Comunicación y Medios; Núm. 27 (2013): Industria del libro; Pág. 04 - 12 -
Cultural capital, economic capital and struggles hegemonic: the international reproduction national elites
Dezalay, Yves. Comunicación y Medios; No. 27 (2013): Industria del libro; Pág. 04 - 12