A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children: A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children
Un asunto de familia: promoción del capital comunicativo y las identidades escriturales de los niños(as) pequeños(as): A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children
dc.creator | Davila, Denise | |
dc.creator | Abril-Gonzalez, Paty | |
dc.date | 2022-10-03 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-15T11:49:26Z | |
dc.date.available | 2022-11-15T11:49:26Z | |
dc.identifier | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/46621 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.59.2.2022.2 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/215633 | |
dc.description | This study investigates the ways in which multilingual parents/caregivers support their young children’s emerging identities as writers and communicators at home, within the context of a virtual early literacy program for families of a historically marginalized community near the U.S. border with Mexico. The study’s focus is on a set of multimodal compositions that four-year-old children authored during one of the virtual, videoconference sessions. The researchers employed a discourse analysis approach in examining the transcripts of the virtual sessions, which was guided by the theoretical concepts of community cultural wealth and the pedagogical concept of accompaniment. Their analysis offers a counter narrative to the deficit governmental descriptors (e.g., low-income; low-achieving) assigned to children and families of historically marginalized communities. The parents in their study were well-equipped to enact pedagogies of accompaniment that cultivate their children’s communicative capital and foster their children’s identities as capable communicators. | en-US |
dc.description | Este estudio investiga las formas en las que los padres/madres/cuidadores multilingües apoyan las identidades emergentes de sus hijos(as) pequeños(as) como escritores(as) y comunicadores(as) en el hogar, en el contexto de un programa virtual de alfabetización temprana para familias de una comunidad históricamente marginada cerca de la frontera de los Estados Unidos y México. El estudio se centra en un conjunto de composiciones multimodales que los niños(as) de cuatro años escribieron durante una de las sesiones virtuales de videoconferencia. Las investigadoras emplearon un enfoque de análisis de discurso examinando las transcripciones de las sesiones virtuales, guiado por el concepto teórico de riqueza cultural comunitaria y el concepto pedagógico de acompañamiento. El análisis ofrece una narrativa contraria a los descriptores gubernamentales deficitarios (por ejemplo, bajos ingresos, bajos logros) asignados a niños(as) y familias de comunidades históricamente marginadas. Los padres y madres en el estudio estaban bien equipados para llevar a cabo pedagogías de acompañamiento que cultivan el capital comunicativo de sus hijos(as) y fomentan sus identidades como comunicadores capaces. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/46621/43995 | |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/46621/43997 | |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/46621/44063 | |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/46621/44065 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL) | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 59 Núm. 2 (2022): Más allá de los textos: investigaciones situadas de la escritura | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | literacidad familiar | es-ES |
dc.subject | escritura emergente | es-ES |
dc.subject | educación infantil | es-ES |
dc.subject | acompañamiento | es-ES |
dc.subject | capital comunicativo | es-ES |
dc.subject | family literacy | en-US |
dc.subject | emergent writing | en-US |
dc.subject | early childhood education | en-US |
dc.subject | accompaniment | en-US |
dc.subject | communicative capital | en-US |
dc.title | A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children: A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children | en-US |
dc.title | Un asunto de familia: promoción del capital comunicativo y las identidades escriturales de los niños(as) pequeños(as): A Family Affair: Supporting the Communicative Capital and Writerly Identities of Young Children | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}