• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Math Problem Solving Tasks Using the Renata y los problemas Animated Series in the Context of SARS-Cov-2 Health Emergency

Actividades de resolución de problemas matemáticos con apoyo de la serie animada Renata y los problemas en el contexto de la emergencia sanitaria SARS-Cov-2

Author
Cabello, Patricio

Arriagada, Silvana

Felmer, Patricio

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1034
10.31619/caledu.n55.1034
Abstract
In the health emergency context generated by the SARS-Cov-2 , an investigation has been developed focusing on implementing a training program for primary students, using the ARPA methodology, adapted to remote training (arpa-d), using multimedia material from the animated series Renata y Los Problemas. The aim has been to explore the experience of implementing this methodology. The research methodology followed was the case study of remote implementation in a 2nd-grade course in a state subsidized school with a high level of vulnerability. Among the main findings are the role of parents, the fundamental value of affectivity and relational aspects between students and teachers, and the contribution of the digital narrative incorporated to the methodology. The findings are a relevant contribution both for future implementations of this methodology and for understanding the barriers and facilitators for the use of digital resources in emergency distance training.
 
En el contexto de emergencia sanitaria por covid-19, se explora la experiencia de implementación de una actividad de formación con estudiantes de primer ciclo básico, utilizando elementos de la metodología ARPA en un formato a distancia (arpa-d), que se apoya en el material multimedia de la serie animada Renata y Los Problemas. Se realiza un estudio de caso de implementación a distancia, en un curso de 2º básico de una escuela del sistema subvencionado con un alto nivel de vulnerabilidad. Entre los principales hallazgos se encuentran la relevancia del aporte de los adultos significativos, el valor fundamental de la relación entre estudiantes y docente y el aporte de la narrativa digital incorporada en la metodología. Estos resultados son un aporte tanto para las futuras implementaciones, como para comprender las barreras y facilitadores del uso de recursos multimedia en la formación a distancia de emergencia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB