Relationship between the learning experience of undergraduate students and the teaching they receive from their teachers.
Relación entre la experiencia de aprendizaje de estudiantes universitarios y la docencia de sus profesores.
Author
González, Carlos
Montenegro, Helena
López, Lorena
Munita, Isabel
Collao, Paula
Abstract
This article provides the outcomes from a research about the association between ways to address the learning of undergraduate students and the teaching from their teachers. Results show that those who deeply address their learning tend to have positive perceptions of the learning situation and to participate in courses where the teachers focus on their students and the conceptual change. It proposes practices for undergraduate teaching and promotes researches in the field. In relation to practical proposals, it suggests to promote a teaching academic development in line with the research results. With regard to future researches, it proposes to replicate this study in different contexts, to investigate on how students address the learning processes in specific careers or courses and to evaluate in which ways the teaching development may change the teachers' practices. En este artículo se presentan resultados de un estudio sobre la asociación entre las formas de abordar el aprendizaje de estudiantes universitarios y la docencia de sus profesores. Los resultados sugieren que aquellos que abordan el aprendizaje profundamente tienden a presentar percepciones positivas sobre la situación de aprendizaje, y a estar en cursos donde sus profesores enseñan centrándose en el estudiante y el cambio conceptual. Se presentan propuestas a nivel de prácticas de docencia universitaria y de promoción de investigación en esta área. Con relación a propuestas prácticas, se sugiere promover un desarrollo académico docente alineado con los resultados de esta investigación. Respecto a futuras investigaciones, se propone replicar este estudio en contextos distintos, indagar cómo los estudiantes abordan el aprendizaje en carreras o cursos específicos y evaluar cómo el desarrollo docente puede cambiar las prácticas de los profesores.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Confirmatory factorial analysis of a spanish version of Approaches To Teaching Inventory (ATI-R)
Montenegro Maggio, Helena; González Ugaldeb, Carlos. Pedagogical Studies; Vol. 39 Núm. 2 (2013); 213-230 -
SPRU - Science and Technology Policy Research 40th Aniversary as a World Leader in Research, Consultancy and Teaching in Science, Technology and Innovation Policy
Manag. Innov., J. Technol.. Journal of Technology Management & Innovation; Vol. 1 No. 4 (2006); 139 -
Review. What to Remember, What to Teach: Human Rights Violations in Chile’s Recent Past and the Pedagogical Discourse of History by Teresa Oteíza, Sheffield, U.K.: Equinox Publishing Ltd., 2023.
Spener, David; Spener, David. Árboles y Rizomas; Vol. 6 No. 1 (2024): January-June; 117-119