Social palaentology: an educative experience about sciences. patrimony and indetity.
Paleontología Social: una experiencia educativa sobre ciencia. patrimonio e identidad.
Author
González, Erwin
Pino, Mario
Recabarren, Omar
Canales, Patricia
Salvadores, Leonora
Bustos, Carlos
Ramos, Pamela
Busquets, Tamara
Vásquez, Francisca
Navarro, Ximena
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/13210.31619/caledu.n34.132
Abstract
This paper aims to present an educational experience with children and young people in Southern Chile. They learned about heritage using the scientific method as a vehicle of knowledge and appreciation. Our work is based on researches on paleontological and archaeological findings in Pilauco and Monte Verde. We have oriented both experiences to the so-called Social Palaeontology, understood as integrated to the archaeology of early settlers and based on concepts of heritage and identity. El presente trabajo tiene por objetivo dar a conocer una experiencia de extensión universitaria y educativa con niños/as y jóvenes del sur de Chile, en la cual ellos aprenden sobre patrimonio utilizando el método científico como vehículo de conocimiento y valoración. Nuestro quehacer está basado y se sustenta en las investigaciones de los hallazgos paleontológicos y arqueológicos realizados en Pilauco y Monte Verde. Ambas experiencias las hemos orientado hacia la llamada Paleontología Social, que entendemos integrada con la arqueología de los primeros pobladores y que se sustenta en los conceptos de patrimonio e identidad.