Accreditation of higher education study plans and its impact on improved academic management
Impacto del proceso de acreditación de carreras en el mejoramiento de la gestión académica
Author
Navarro, Gabriela
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/24110.31619/caledu.n26.241
Abstract
This is a report on a qualitative research study conducted in the period 2006 -2007 on the impact of accreditation and self-evaluation processes on improved academic management. In particular, it describes the development or enhancement of the culture of self-regulation. The results of the study suggest that, to date, the accreditation of study plans imposes a compliance rationale required by the central organization and observed by academic units. In spite of the fact that this rationale involves developing new competencies, it does not guarantee organizational learning nor the continued improvement of management practices nor their ensuing impact on the improvement of the quality of the education provided. El presente artículo informa sobre una investigación cualitativa realizada entre 2006 y 2007 acerca del impacto de los procesos de acreditación y autoevaluación en el mejoramiento de la gestión académica y, en particular, en la generación o profundización de una cultura de autorregulación. Los resultados sugieren que, hasta ahora, la acreditación de carreras obliga a una lógica del cumplimiento, en que el organismo central exige y las unidades académicas responden. Si bien esta lógica implica el desarrollo de nuevas competencias, no asegura el aprendizaje organizacional ni el mejoramiento continuo de las prácticas de gestión y su consecuente impacto en el mejoramiento de la calidad de la educación impartida.