• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Higher education extramural activities in brief.

Breve historia y sentido de la extensión universitaria.

Author
Donoso, Patricio

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/454
10.31619/caledu.n15.454
Abstract
Although extramural activities are one oJ the fundamental tasks carried out by universities, they have received very  little attention compared to other university duties, such as research and teaching. This lack of concern for the subject has translated into multiple different views and opinions on the meaning, the scope and the importance of extramural activities, which many people with dissemination. Others do not make a distinction between academic extramural activities, continuing education or cultural and artistic extension. Some people view activities carried out by university services as extramural activities while others do not. OnIy a few acknowledge extramural activities not only as a tool and a platform to project university thinking and creation but also as a space and a possibility for contact with the needs and requirements of society. Therefore, extramural activities carried out by universities are viewed by some as a supplementary function while others consider it to be a primordial duty in the actions implemented by a university. The purpose of this article is to provide a first approach to the subject of extramural activities implemented by universities, based primarily on a review of historical elements and an analysis in light oJ the author experience in this matter
 
La extensión universitaria, si bien constituye una de las actividades fundamentales del quehacer de la universidad, ha recibido muy poca atención si se la compara con otras areas de este quehacer, como son la docencia y la investigación. Esta falta de preocupación por el tema se ha traducido en una gran heterogeneidad de visiones y opiniones sobre el sentido, los alcances y la relevancia de esta tarea. Muchos confunden la extension con la difusión. Otros tantos no distinguen entre extensión académica, educación continua o extensión artístico-cultural. Algunos consideran la actividad de los servicios como extensión, otros no. Pocos son los que reconocen en las labores de extensión, no sólo un instrumento y und plataforma para la proyección de la reflexión o la creación universitaria, sí no también como un espacio y una instancia de contacto con las necesidades y los requerimientos de la sociedad. Por esta razón, que la extensión universitaria es concebida por algunos como función de complemento, y por otros, como tarea primordial de la acción de una universidad. El objetivo del presente artículo a punta a entregar una al tema de la extensión universitaria, basada principalmente en una reseña de elementos históricos, y en un análisis a luz de la experiencia, del autor sobre la materia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB