Student movements and school leadership: an exploratory study in three high schools in the Santiago Metropolitan Region
Movilizaciones estudiantiles y liderazgo directivo: un estudio exploratorio en tres liceos de la Región Metropolitana
Author
Peña, Javiera
Sémbler, Matías
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/48810.31619/caledu.n51.488
Abstract
The study of student mobilizations in Chile has focused on a structural perspective or on the meaning assigned to them by students. Therefore, the objective of the study is to understand how these movements are experienced within the educational communities and how they are managed by the school leadership. The research was conducted through case studies in three schools in the Santiago Metropolitan Region that have experienced mobilizations since 2006, with in-depth interviews and content analysis. The study is inserted in a perspective that emphasizes macropolitical and micropolitical components, delves into the socio-educational conflicts and explores educational leadership practices. The results identify a "normalization" of these socio-educational conflicts and emphasize their relational consequences. In addition, its management is recognized as a school director"s central, yet unrecognized, task. The results also highlight the lack of tools, the political preponderance of the school administrator or superintendent, and the intermediating role of the Student Center"s mentor teachers. Finally, a set of learning and leadership practices are identified for a more constructive management performed by the school leadership. El estudio de las movilizaciones estudiantiles en Chile se ha centrado en una perspectiva estructural o en el significado que le otorgan los estudiantes. Por consiguiente, el objetivo del estudio es comprender cómo se experimentan éstas desde el interior de las comunidades educativas y cómo son gestionadas por el liderazgo escolar. La investigación fue realizada mediante estudios de caso en tres escuelas de la Región Metropolitana que han experimentado movilizaciones desde el año 2006, a través de la realización de entrevistas en profundidad y análisis de contenido. Se inserta en una perspectiva que otorga relevancia a los componentes macropolíticos y micropolíticos, ahonda en los conflictos socioeducativos e indaga en las prácticas de liderazgo educativo. Los resultados permiten identificar una "normalización" de estos conflictos socioeducativos y enfatizan en sus consecuencias relacionales. Además, su gestión es identificada como una tarea central y no reconocida de los directivos, destacándose la escasez de herramientas, la preponderancia política del sostenedor y el rol intermediador de los profesores asesores del centro de estudiantes. Finalmente, se identifica un conjunto de aprendizajes y prácticas de liderazgo para una gestión más constructiva desde el liderazgo escolar.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The experience of teaching in processesimproving school effectiveness: PreferentialSchool Subsidy Act in a public school of La Florida municipality
Pineda Torres, Manuel. Revista Temas Sociológicos; Núm. 19 (2015): Revista Temas Sociológicos; 169-199 -
Differences in school anxiety, self-esteem and perfectionism according to school level and sex in Chilean primary school students
Lagos San Martín, Nelly; Palma Luengo, Maritza. Revista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 1 Núm. 1 (2018): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 57-69 -
Differences in static and dynamic balance between first year elementary school students at public schools and subsidized schools
Araya Guzmán, Luis; Vergara González, Freddy; Arias Jorquera, Iván; Fabré Oyaneder, Hiff; Soxo Campoverde, Mario; Muñoz Bornand, Cristóbal. Journal of Physical Activity and Sports Sciences; Vol. 15 Núm. 1 (2014): Revista Ciencias de la Actividad Física UCM; 17-23