Measurement of the development level of chilean universities: an analysis with structural equation models
Medición del nivel de desarrollo de las universidades chilenas: Un análisis con modelos de ecuaciones estructurales.
Author
Mondaca, Cristian
Lopatinsky, Jimmy
Montecinos, Alba Montecinos
Rojas-Mora, Julio
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/56210.31619/caledu.n50.562
Abstract
This paper proposes a synthetic indicator that measures the degree of development of Chilean universities, by quantitatively assessing each institution's missions (research and teaching). A model of structural equations solved through partial least squares is used, analyzing data from 54 universities in Chile, from the year, 2017. The results show that there are important differences among universities regarding the degree of development they present, according to the measure of the intensity with which they perform research and teaching activities. The article proposes public policy measures linked to improving the university education system that would help reduce the gap between the lowest performing universities and those that lead the system. En este trabajo se propone un indicador sintético que mide el grado de desarrollo de las universidades chilenas, valorando de forma cuantitativa las misiones (investigación y enseñanza) realizadas por las mismas. Se utiliza un modelo de ecuaciones estructurales resuelto a través de mínimos cuadrados parciales, analizando datos de 54 universidades de Chile, para el año 2017. Los resultados muestran que existen importantes diferencias entre universidades respecto del grado de desarrollo que presentan según la medición de la intensidad con que realizan las actividades de investigación y enseñanza. Se proponen medidas en el ámbito de las políticas públicas que apuntan a mejorar el sistema de educación universitaria y que ayudarían a reducir la brecha entre las universidades rezagadas y las que lideran el sistema.