School leadership: an approach to learning success criteria of head of Technical-Pedagogical Units (HTPU) in Chile
Liderazgo escolar: Una mirada a los criterios de éxito pedagógico de los Jefes de Unidad Técnica Pedagógica (UTP) en Chile.
Author
Aravena, Felipe
Cádiz, Marilyn
Peña, Cinthia
González, Macarena
Nuñez, Claudio
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/64710.31619/caledu.n51.647
Abstract
This study analyzes the importance of the leadership played by the Heads of Technical-Pedagogical Units (UTP, for its Spanish acronym), in terms of the criteria for a successful lesson. A qualitative research study was carried out, with the participation of 27 Heads of UTP from the provinces of San Felipe and Los Andes. From an emergent coding, it is concluded that these academic leaders consider that a successful lesson contains: a clearly identified structure, a learning goal, consideration of student diversity, motivation, and the monitoring process and feedback from teachers. The findings from this research contribute to a reflection on the design of specific professional development programs oriented to UTP. El presente estudio indaga respecto de la importancia del liderazgo ejercido por los jefes de Unidad Técnica Pedagógica (UTP) en relación con los criterios para una clase exitosa. Se desarrolló una metodología de investigación cualitativa que contó con la participación de 27 de estas unidades de las provincias de San Felipe y Los Andes. A partir de una codificación emergente, se desprende que estas jefaturas consideran que una clase exitosa contiene: una estructura claramente definida, un objetivo, la consideración de la diversidad de los estudiantes, la motivación, y el monitoreo y retroalimentación por parte de los docentes. Los resultados de la investigación contribuyen a reflexionar en torno a la generación de programas de liderazgo escolar específicos para los responsables de UTP a lo largo del país.