Mentoring Practices for the Insertion of New Teachers: Analysis of Four Chilean Cases at the Beginning of the Process
Prácticas de mentoría para la inducción de docentes principiantes: análisis de cuatro casos chilenos al inicio del proceso
Author
Gorichon, Solange
Salas, Macarena
Araos, María José
Yañez, Mariluz
Rojas-Murphy, Andrés
Jara, Geraldine
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/82410.31619/caledu.n52.824
Abstract
This research seeks to deepen understanding of the mentoring practices used, in an initial phase of this process in Chile, to accompany, support and facilitate the professional insertion of novice teachers into their educational communities. The investigation is based on a qualitative and exploratory, descriptive-interpretative approach, that considers the study of four cases, consisting of four pairs of mentors and novice teachers. This strategy permitted a detailed and in-depth investigation of this type of accompaniment, which considered the characterization of the reflection and knowledge promoted as well the strategies used by the mentors during the mentoring process. The findings show the mediation of contextual and relational elements that are linked to the organization of the mentoring process. Likewise, the study identifies the preeminence of certain thematic focuses, frameworks as well as knowledge and resources that the mentor uses during the accompaniment. This study aims to contribute to the National Induction System, which has recently emerged in Chile, by promoting recommendations that will help improve mentor training, strengthen the mentoring process, and generate guidelines and proposals for educational policy in this area. La presente investigación busca profundizar en las prácticas de mentoría que se utilizan, en una fase inicial de este proceso en Chile, para acompañar, apoyar y facilitar la inserción profesional de docentes principiantes en sus respectivas comunidades educativas. Se propone un enfoque cualitativo, de carácter exploratorio y descriptivo interpretativo, que considera el estudio de cuatro casos, conformados por cuatro duplas de mentores y principiantes, con el fin de realizar una indagación detallada y profunda de este acompañamiento docente. Para esto se caracterizan las reflexiones que se promueven, los saberes que se movilizan y las estrategias que utilizan los docentes mentores durante el proceso de mentoría. Los hallazgos evidencian la mediación de elementos contextuales y relacionales vinculados con la organización del proceso de mentoría. Asimismo, se identifica la preeminencia de focos temáticos sobre los cuales se conversa y algunos marcos interpretativos, saberes y recursos que moviliza el mentor durante el acompañamiento. Este estudio pretende contribuir al Sistema Nacional de Inducción, que emerge recientemente en Chile, con la generación de recomendaciones que contribuyan a mejorar la formación de mentores, a fortalecer el proceso de mentoría y a generar orientaciones y propuestas para la política educativa en esta área.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mentoring & Coaching. Perspectivas en las TICs
Colomo Palacios, Ricardo; Casado Lumbreras, Cristina. Journal of Technology Management & Innovation; Vol. 1 No. 3 (2006); 131-139 -
Mentor’s profile based on competencies
Inostroza de Celis, Gloria; Jara, Enriqueta; Tagle, Tania. Pedagogical Studies; Vol. 36 Núm. 1 (2010); 117-129 -
Obstacles and needs in the formative and professional trajectory of the beginner teacher mentor
González-Miguel, Sandra; Mayor Ruiz, Cristina; Hernández de la Torre, Elena. Pedagogical Studies; Vol. 45 Núm. 3 (2019); 7-30