• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Schoolification of Early Childhood Education in Chile: Agreements among Actors in the Field on its Definition, Causes and Proposals

Escolarización de la educación parvularia en Chile: consensos entre actores del campo sobre su definición, causas y proposiciones.

Author
Pardo, Marcela

Opazo, María José

Rupin, Pablo

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/953
10.31619/caledu.n54.953
Abstract
This article presents findings from a research aimed at identifying the main consensus on the definition, causes and proposals on the schoolification of early childhood education in Chile, according to the vision of actors in the field. Relying on an exploratory and qualitative design, data was gathered through individual interviews to both current and former national governmental authorities, as well as to principals, pedagogical leaders and early childhood teachers (N = 43) from 5 early childhood centers and 5 schools, selected for convenience, all of them publicly funded, and encompassing classrooms for, 2-, 3-, 4- and 5-year-olds" classrooms. Having conducted content analysis and data triangulation, findings show that these three groups of actors defined the schoolification of early childhood education as a pedagogical phenomenon, which affects mostly 4- and 5-year -olds" classrooms, valuing it negatively. Identifying as causes a number of cultural elements and structural factors of quality, they proposed measures of public policy to revert this trend
 
El artículo presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue identificar los principales consensos entre actores del campo acerca de la definición, causas y proposiciones de la escolarización de la educación parvularia en Chile. Basado en un diseño cualitativo, de nivel exploratorio, la recolección de datos se realizó mediante entrevistas individuales a autoridades y exautoridades nacionales del nivel, y a directoras, líderes pedagógicos del nivel y educadoras de párvulos (N = 43) de cinco jardines infantiles y cinco escuelas financiadas con recursos públicos, que imparten Nivel Medio y/o Nivel Transición, seleccionados por conveniencia. Habiendo sometido los datos a análisis de contenido y luego a triangulación, los resultados obtenidos muestran que los tres grupos de actores definen la escolarización como un fenómeno de orden pedagógico que afecta principalmente al Nivel Transición, valorándolo negativamente e identificando como causas un conjunto de elementos culturales y factores estructurales de la calidad del nivel. Dichos actores propusieron medidas de política pública para revertirla.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB