• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Teaching Professional Development and Learning Career Paths: Autobiographical Narrations by Science Teachers from Chile

Desarrollo profesional docente y trayectorias de aprendizaje: relatos autobiográficos de profesores de ciencias en Chile

Author
Carrasco Aguilar, Claudia

Cuevas Solís, Karen

Quiñones Herrera, Paola

Cancino Briceño, Astrid

Passi Rojas, Franco

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1156
10.31619/caledu.n56.1156
Abstract
Different studies show that personal, social and educational aspects, among others, interact in the continuous learning of teachers, with certain specificities in science teachers. A study was conducted with teachers who participated in the Program of Scientific Inquiry for Science Education (ICEC) of the Ministry of Education, in a university in the center of the country, using a biographical-narrative study with micro-stories. The professional development of science teachers and some learning generated from the Covid 19 pandemic was described. For this purpose, the study was conducted in two cases, asking about the story of being a teacher in Case 1, and, about the story of being a teacher in the pandemic in Case 2. Case 1 showed the place of initial teacher training in the biographies, the relationship between professional and personal learning, as well as the transcendental and social meanings of the teaching profession. Case 2 showed the prominence of collective and individual professional learning in contexts of crisis, as well as the new definitions of the professional role. These findings are discussed in relation to learning ecologies, personal learning environments, and inquiry in professional development.
 
Diferentes estudios muestran que los aspectos personales, sociales, educativos, entre otros, interactúan para el aprendizaje continuo del profesorado, con ciertas especificidades en profesores de ciencias. A través de un estudio biográfico narrativo con microrrelatos, se describió el desarrollo profesional de docentes de ciencias y algunos aprendizajes generados a partir de la pandemia derivada de covid-19, con profesores que participaron en el Programa de Indagación Científica para la Educación en Ciencias (ICEC) del Ministerio de Educación, en una universidad del centro del país. Para ello se realizó un estudio en dos casos, el primero preguntando por la historia de ser profesor, y en el segundo por la historia de ser profesor en pandemia. El caso 1 revela el lugar de la formación inicial docente en las biografías, la relación entre aprendizajes profesionales y personales, así como los sentidos trascendentales y sociales de la profesión docente. El caso 2 muestra el protagonismo de lo colectivo y personal en el aprendizaje profesional en contextos de crisis, así como las nuevas definiciones sobre el rol profesional. Estos hallazgos se discuten en relación con las ecologías de aprendizaje, los entornos personales de aprendizaje y la indagación en el desarrollo profesional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB