Rethinking the Inclusive Education from Student Perspectives
Repensando la escuela inclusiva desde la perspectiva de los/as estudiantes
Author
Manghi, Dominique
Valdés, René
Godoy, Gerardo
López, Tatiana
Melo-Letelier, Giselle
Aranda, Isabel
Carrasco, Paulina
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/119110.31619/caledu.n57.1191
Abstract
The implementation of an inclusive education requires the participation of all members of a school community, especially students. However, there is still an adult-centric and productivist view of students affecting their position as a social actor within the school. The aim of this study is to understand the type of school that students -attending schools with an inclusive orientation- value and project. From a qualitative design, focus groups based on a participatory methodology were carried out with 70 elementary and middle school students from seven schools with inclusive education projects. The main results indicate that the students dream of a flexible school linked to the territory where they live, with extended classrooms, comprehensive learning experiences and with a predominant role for themselves in the decision-making process. It is concluded that they value flexibility as a necessity to develop an open, inclusive and situated education. La puesta en marcha de una escuela inclusiva requiere de la participación de todos los miembros de una comunidad escolar, especialmente de las y los estudiantes. Sin embargo, todavía persiste una mirada adultocéntrica y productivista sobre el alumnado que afecta su posicionamiento como actor social al interior de la escuela. El objetivo de este estudio es comprender el tipo de escuela que valoran y proyectan los/las estudiantes pertenecientes a escuelas con orientación inclusiva. Desde un diseño cualitativo, se llevaron a cabo grupos focales basados en una metodología participativa a 70 estudiantes de enseñanza básica y media en siete escuelas con proyectos educativos institucionales inclusivos. Los principales resultados señalan que las y los estudiantes sueñan una escuela flexible vinculada con el territorio donde habitan, con aulas extendidas, experiencias integrales de aprendizaje y con un marcado protagonismo de ellos mismos en la toma de decisiones. Se concluye que ellas y ellos valoran la flexibilidad como una necesidad para desarrollar escuelas abiertas, inclusivas y situadas.