Fear of Success and Fear of Failure: Intensity of the Reasons for Procrastination in the Preparation of Dissertations or Theses
Miedo al éxito y miedo al fracaso: intensidad de los motivos de procrastinación en la elaboración de la disertación y tesis
Author
Zepeda Toro, Pavel Elias
da Silva Sousa, Rayane Camila
Costa, Flaviano
Colauto, Romualdo Douglas
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/125310.31619/caledu.n58.1253
Abstract
The reasons for procrastination in activities related to the writing of dissertations or thesis is relevant to reflect on whether procrastination contributes negatively to achieving academic goals. The aim of this work was to verify the intensity of reasons for procrastination in activities related to the elaboration of dissertations or theses among Brazilian students who are studying stricto sensu postgraduate courses in the business area. The instrument used in this study links the reasons for academic procrastination with fear of success and fear of failure. The sample analyzed the answers of 288 Brazilian students from the business area. Descriptive analyzes and between-group difference tests were performed. The results show that the certainty of being successful in carrying out the tasks was the reason with the greatest intensity of procrastination during the preparation of dissertations or theses; accounting students present a greater intensity of motives compared to economics students. The study shows that academic procrastination seems to be a dynamic behavior and is related to moments of solitude during which students need to dedicate themselves to write dissertations or theses. Conocer los motivos de procrastinación en actividades relacionadas con la redacción de la disertación y tesis es importante porque permite reflexionar sobre si la procrastinación contribuye negativamente al logro de metas académicas. El objetivo fue verificar la intensidad de los motivos de procrastinación en actividades relacionadas con la elaboración de la disertación y tesis de estudiantes brasileños que cursan posgraduación stricto sensu en el área de negocios. El instrumento utilizado en este estudio asocia las razones de la procrastinación académica con el miedo al éxito y el miedo al fracaso. La muestra está formada por 288 estudiantes brasileños del área de negocios. Se realizaron análisis descriptivos y pruebas de diferencia entre grupos para analizar los datos. Los resultados indican que la certeza de tener éxito en la realización de las tareas fue el motivo con mayor intensidad de procrastinación en la elaboración de la disertación y tesis; los estudiantes de Contabilidad presentan una mayor intensidad de motivos en comparación con los estudiantes de Economía. El estudio muestra que la procrastinación académica parece ser una conducta dinámica y tiene relación con momentos de soledad en que los estudiantes necesitan dedicarse a la escritura de la disertación y tesis.