• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Access and Use of Students-Engagement Data to Enhance University Teaching Management

Acceso y uso de información sobre compromiso estudiantil para la gestión en docencia universitaria

Author
Zapata, Gonzalo

Förster, Carla

Letelier, Catalina

Del Valle, Rodrigo

Salazar, José Miguel

Uribe, Daniel

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1330
10.31619/caledu.n58.1330
Abstract
This article addresses the challenge of promoting the access to and use of student engagement and experience information to enhance undergraduate teaching management. The study examines the perceptions of specialists in a sample of universities affiliated with the Chilean Council of Rectors (CRUCH) regarding their capacities to collect, distribute, and utilize data from the National Student Engagement Survey (ENCE by its Spanish acronyms). Findings reveal several gaps and organizational obstacles, alongside good practices and promising opportunities for leveraging information to improve the quality of university education. Conclusions provide guidelines for strengthening information management capabilities and fostering an organizational culture centered around evidence-based-decision-making.
 
Este artículo aborda el desafío de promover el acceso y uso de información sobre compromiso y experiencia estudiantil para mejorar la gestión de la docencia de pregrado. Para lo anterior, se documentan las percepciones de especialistas en una muestra de instituciones pertenecientes al Consejo de Rectoras y Rectores de las Universidades Chilenas (CRUCh), respecto de las capacidades de generación, distribución y uso de la información obtenida en el proyecto "Encuesta Nacional de Compromiso Estudiantil (ENCE)". A partir del análisis de un caso específico de levantamiento de evidencias sobre la experiencia y aprendizaje en los estudiantes, se identifican diversas brechas y dificultades organizacionales, al mismo tiempo que buenas prácticas y potencialidades en el uso de información para impactar en una formación universitaria de calidad. El estudio ofrece, finalmente, algunas orientaciones para fortalecer las capacidades de gestión de información y promover una cultura organizacional basada en el uso de evidencias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB