• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Development and Validation of a Family Participation Scale for School Education

Construcción y validación de una escala de participación familiar en la educación

Author
Sánchez Oñate, Alejandro

Reyes Reyes, Fernando

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1365
10.31619/caledu.n59.1365
Abstract
This article presents the creation and validation of a scale designed to measure family participation in school education. Recent research has highlighted the challenges that schools face in establishing effective relationships between families and the educational institution, often resulting in low engagement and ineffective communication. Furthermore, the absence of valid tools for assessing family participation and guiding interventions in this domain has been identified. A set of indicators categorized into three dimensions has been developed: support in education from home, democratic participation, and communication with the school, drawing from various models of family participation. These indicators underwent content validity evaluation with input from thirteen academic experts. Subsequently, the instrument was applied to a sample of 308 parents from a public school to assess its reliability and construct validity. The results indicate that the scale is suitable for use in the context of primary education in Chile and aligns with the initial theoretical framework, rendering it ready for application in the context of Chilean primary education.
 
En este artículo se presentan los hallazgos de la construcción y validación de una escala para medir la participación de las familias en la educación escolar. Investigaciones recientes han demostrado que las escuelas enfrentan dificultades para fomentar una relación efectiva entre las familias y la escuela, lo que conlleva a una escasa participación y una comunicación limitada y poco efectiva. Además, se ha identificado la falta de instrumentos válidos para evaluar la participación familiar y guiar las intervenciones en este ámbito. Se propuso un conjunto de indicadores divididos en tres dimensiones: apoyo en la educación desde el hogar, participación democrática y comunicación con la escuela, basándose en diferentes modelos de participación familiar. Estos indicadores fueron evaluados en cuanto a su validez de contenido mediante la opinión de trece expertos académicos. Luego, se aplicó el instrumento a una muestra de 308 padres y madres de una escuela pública para evaluar su confiabilidad y validez de constructo. Los resultados mostraron que la escala es adecuada para su uso en el contexto de la educación básica en Chile y se ajusta a la propuesta teórica inicial, quedando dispuesto para su uso en el contexto de la enseñanza básica chilena.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB