• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Lecciones aprendidas de tres universidades latinoamericanas sobre la enseñanza remota durante la pandemia COVID-19: Un análisis de las experiencias de enseñanza-aprendizaje durante y después del confinamiento

Lessons Learned from Three Latin American Universities on Remote Teaching During the COVID-19 Pandemic: An Analysis of Teaching and Learning Experiences During and After Lockdown

Author
Cantor Hernández, Helmman

Osorio Gómez, Luz Adriana

Jouannet Valderrama, Chantal

Ballin Bernal, Olga Rosi

Mariño Von Hildebrand, Julián

Cofré Valenzuela, Raúl

Álvarez Castillo, Myrna Lilian

Jara Sandoval, Francisca

Neisa Valero , Mayra

Aragón Salazar , Elsa María

Llantén Muñoz, Eduardo

Fernández Huss, Violeta

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1473
10.31619/caledu.n61.1473
Abstract
In response to the COVID-19 pandemic, educational institutions worldwide suspended in-person classes and pivoted to remote teaching to maintain academic continuity. This study analyze how three prominent Latin American universities −Universidad de Los Andes (Colombia), Pontificia Universidad Católica (Chile) and Tecnológico de Monterrey (Mexico)− adapted  to this unprecedented shift. The research underscores the importance of assessing the impact on learning, understanding the new educational realities and leveraging the lessons  and best practices developed during this period. Collaboration among institutions and colleagues enabled  a comprehensive understanding of the challenges faced by  higher education. The study employed a mixed method approach, collecting data from the faculties and students via surveys, institutional questionnaires, and focus groups. Key findings reveal significant adaptations in learning environments, changes in teaching methodologies, and challenges in assessing learning outcomes. As  in-person teaching resumed, concerns emerged about achieving learning objectives during the remote phase and addressing new difficulties in the teaching-learning process. Additionally, the study highlights the need to rethink educational modalities and adapt to evolving learning and demands. Likewise, the importance of safeguarding  the well-being of both students and educators to foster effective learning is also highlighted.  
 
Ante la pandemia de covid-19, muchas instituciones educativas suspendieron las clases presenciales y se adaptaron a la docencia remota para asegurar la continuidad académica. Para analizar los efectos de esta situación, tres universidades latinoamericanas —Universidad de Los Andes (Colombia), Pontificia Universidad Católica (Chile) y Tecnológico de Monterrey (México)— realizaron el presente estudio que analiza la adaptación de estas instituciones educativas a la docencia remota durante la pandemia. Se destaca la importancia de comprender los efectos en el aprendizaje, caracterizar las nuevas realidades educativas y aprovechar los aprendizajes y buenas prácticas adquiridas. La colaboración entre instituciones y colegas permitió ampliar las comprensiones sobre las necesidades de la educación superior. El estudio se basa en una metodología mixta, que recopila información del equipo docente y de los estudiantes a través de encuestas a profesores sobre la práctica docente, encuestas institucionales y grupos focales. Se identificaron adaptaciones en los ambientes de aprendizaje, cambios en las prácticas docentes y dificultades en la evaluación del aprendizaje. Tras el regreso a la presencialidad, se observaron preocupaciones sobre el logro de los objetivos de aprendizaje durante la docencia remota y la necesidad de abordar nuevas dificultades en el proceso enseñanza-aprendizaje. Otros hallazgos se relacionan con la necesidad de adaptar los aprendizajes y repensar las modalidades en las cuales se ofrece la oferta educativa. También se destaca la importancia de cuidar el bienestar de los estudiantes y docentes para favorecer el aprendizaje.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB