Show simple item record

Lessons Learned from Three Latin American Universities on Remote Teaching During the COVID-19 Pandemic: An Analysis of Teaching and Learning Experiences During and After Lockdown

dc.creatorCantor Hernández, Helmmanes
dc.creatorOsorio Gómez, Luz Adrianaes
dc.creatorJouannet Valderrama, Chantales
dc.creatorBallin Bernal, Olga Rosies
dc.creatorMariño Von Hildebrand, Juliánes
dc.creatorCofré Valenzuela, Raúles
dc.creatorÁlvarez Castillo, Myrna Lilianes
dc.creatorJara Sandoval, Franciscaes
dc.creatorNeisa Valero , Mayraes
dc.creatorAragón Salazar , Elsa Maríaes
dc.creatorLlantén Muñoz, Eduardoes
dc.creatorFernández Huss, Violetaes
dc.date2024-12-31
dc.date.accessioned2025-03-12T14:54:17Z
dc.date.available2025-03-12T14:54:17Z
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1473
dc.identifier10.31619/caledu.n61.1473
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/248128
dc.descriptionIn response to the COVID-19 pandemic, educational institutions worldwide suspended in-person classes and pivoted to remote teaching to maintain academic continuity. This study analyze how three prominent Latin American universities −Universidad de Los Andes (Colombia), Pontificia Universidad Católica (Chile) and Tecnológico de Monterrey (Mexico)− adapted  to this unprecedented shift. The research underscores the importance of assessing the impact on learning, understanding the new educational realities and leveraging the lessons  and best practices developed during this period. Collaboration among institutions and colleagues enabled  a comprehensive understanding of the challenges faced by  higher education. The study employed a mixed method approach, collecting data from the faculties and students via surveys, institutional questionnaires, and focus groups. Key findings reveal significant adaptations in learning environments, changes in teaching methodologies, and challenges in assessing learning outcomes. As  in-person teaching resumed, concerns emerged about achieving learning objectives during the remote phase and addressing new difficulties in the teaching-learning process. Additionally, the study highlights the need to rethink educational modalities and adapt to evolving learning and demands. Likewise, the importance of safeguarding  the well-being of both students and educators to foster effective learning is also highlighted.  en
dc.descriptionAnte la pandemia de covid-19, muchas instituciones educativas suspendieron las clases presenciales y se adaptaron a la docencia remota para asegurar la continuidad académica. Para analizar los efectos de esta situación, tres universidades latinoamericanas —Universidad de Los Andes (Colombia), Pontificia Universidad Católica (Chile) y Tecnológico de Monterrey (México)— realizaron el presente estudio que analiza la adaptación de estas instituciones educativas a la docencia remota durante la pandemia. Se destaca la importancia de comprender los efectos en el aprendizaje, caracterizar las nuevas realidades educativas y aprovechar los aprendizajes y buenas prácticas adquiridas. La colaboración entre instituciones y colegas permitió ampliar las comprensiones sobre las necesidades de la educación superior. El estudio se basa en una metodología mixta, que recopila información del equipo docente y de los estudiantes a través de encuestas a profesores sobre la práctica docente, encuestas institucionales y grupos focales. Se identificaron adaptaciones en los ambientes de aprendizaje, cambios en las prácticas docentes y dificultades en la evaluación del aprendizaje. Tras el regreso a la presencialidad, se observaron preocupaciones sobre el logro de los objetivos de aprendizaje durante la docencia remota y la necesidad de abordar nuevas dificultades en el proceso enseñanza-aprendizaje. Otros hallazgos se relacionan con la necesidad de adaptar los aprendizajes y repensar las modalidades en las cuales se ofrece la oferta educativa. También se destaca la importancia de cuidar el bienestar de los estudiantes y docentes para favorecer el aprendizaje.es
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1473/830
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es
dc.sourceCalidad en la Educación; No. 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónen
dc.sourceCalidad en la Educación; ##issue.no## 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónes-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Núm. 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónes
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjectPandemicen
dc.subjectRemote teachingen
dc.subjectAdaptationen
dc.subjectLearningen
dc.subjectpandemiaes
dc.subjectdocencia remotaes
dc.subjectadaptaciónes
dc.subjectaprendizajees
dc.titleLecciones aprendidas de tres universidades latinoamericanas sobre la enseñanza remota durante la pandemia COVID-19: Un análisis de las experiencias de enseñanza-aprendizaje durante y después del confinamientoes
dc.titleLessons Learned from Three Latin American Universities on Remote Teaching During the COVID-19 Pandemic: An Analysis of Teaching and Learning Experiences During and After Lockdownen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record