• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Aplicación de una metodología cualitativa de evaluación de impacto en la investigación aplicada e innovación, en una institución de educación superior técnico-profesional

Applying a Qualitative Methodology of Impact Assessment to an Innovative Applying Research within a Technical-Professional Institution

Author
Rivera, Felipe

Carrasco , Pablo

Vargas , Camilo

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1480
10.31619/caledu.n61.1480
Abstract
Duoc UC, institución de educación superior técnico profesional, ha impulsado la investigación e innovación desde 2007 y los cambios en la normativa lo enfrentan a la decisión de implementar métodos de evaluación de impacto en los ámbitos de la vinculación con el medio y la investigación e innovación. El presente estudio analiza el proceso de implementación de un protocolo metodológico cualitativo para evaluar el impacto de la investigación en el medio interno y externo propio de las instituciones de educación superior. Los análisis proponen la profundización sobre aquello que podemos entender por evaluación de impacto, la riqueza metodológica del abordaje evaluativo QUIP, frente al interés de las instituciones de educación superior sobre la capacidad de retroalimentación de sus procesos formativos en vinculación con las actividades de investigación, innovación.
 
Since 2007, Duoc UC, a technical-professional institution, has fostered research, development, innovation, and knowledge transfer, through  programs designed to train      students in innovation and entrepreneurship. Since 2016 it further solidified its commitment by introducing an institutional strategy for innovation and applied research. However, recent regulatory changes in Chile’s higher education landscape have raised  critical  questions about how to effectively assess the impact and outcomes in areas like societal engagement,      research, and innovation. This shift challenges higher education institutions to rethink their quality assurance mechanisms and innovate in their assessment processes. This study analyzes the implementation of an impact and contributions evaluation methodology at a vocational institution within Chile’s technic-professional education sector By adopting a qualitative methodological protocol the institution sought to assess its impact and contributions comprehensively. The analysis highlights key considerations for      innovating      in evaluation practices, the relevance of feedback in educational processes, and the benefits      of embracing new methodologies for impact assessment.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB