Show simple item record

Applying a Qualitative Methodology of Impact Assessment to an Innovative Applying Research within a Technical-Professional Institution

dc.creatorRivera, Felipees
dc.creatorCarrasco , Pabloes
dc.creatorVargas , Camiloes
dc.date2024-11-15
dc.date.accessioned2025-03-12T14:54:17Z
dc.date.available2025-03-12T14:54:17Z
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1480
dc.identifier10.31619/caledu.n61.1480
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/248129
dc.descriptionDuoc UC, institución de educación superior técnico profesional, ha impulsado la investigación e innovación desde 2007 y los cambios en la normativa lo enfrentan a la decisión de implementar métodos de evaluación de impacto en los ámbitos de la vinculación con el medio y la investigación e innovación. El presente estudio analiza el proceso de implementación de un protocolo metodológico cualitativo para evaluar el impacto de la investigación en el medio interno y externo propio de las instituciones de educación superior. Los análisis proponen la profundización sobre aquello que podemos entender por evaluación de impacto, la riqueza metodológica del abordaje evaluativo QUIP, frente al interés de las instituciones de educación superior sobre la capacidad de retroalimentación de sus procesos formativos en vinculación con las actividades de investigación, innovación.es
dc.descriptionSince 2007, Duoc UC, a technical-professional institution, has fostered research, development, innovation, and knowledge transfer, through  programs designed to train      students in innovation and entrepreneurship. Since 2016 it further solidified its commitment by introducing an institutional strategy for innovation and applied research. However, recent regulatory changes in Chile’s higher education landscape have raised  critical  questions about how to effectively assess the impact and outcomes in areas like societal engagement,      research, and innovation. This shift challenges higher education institutions to rethink their quality assurance mechanisms and innovate in their assessment processes. This study analyzes the implementation of an impact and contributions evaluation methodology at a vocational institution within Chile’s technic-professional education sector By adopting a qualitative methodological protocol the institution sought to assess its impact and contributions comprehensively. The analysis highlights key considerations for      innovating      in evaluation practices, the relevance of feedback in educational processes, and the benefits      of embracing new methodologies for impact assessment.en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1480/826
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es
dc.sourceCalidad en la Educación; No. 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónen
dc.sourceCalidad en la Educación; ##issue.no## 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónes-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Núm. 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónes
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjectaseguramiento de la calidades
dc.subjectmetodologías de evaluaciónes
dc.subjectimpacto y contribucioneses
dc.subjectinvestigación aplicada e innovaciónes
dc.subjectquality assuranceen
dc.subjectevaluation methodologyen
dc.subjectimpact and contributionsen
dc.subjectapplied research and innovationen
dc.titleAplicación de una metodología cualitativa de evaluación de impacto en la investigación aplicada e innovación, en una institución de educación superior técnico-profesionales
dc.titleApplying a Qualitative Methodology of Impact Assessment to an Innovative Applying Research within a Technical-Professional Institutionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record