• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Sustainability of the school improvement prompted by educational technical assistance

Sostenibilidad del mejoramiento escolar impulsado por programas de asistencia técnica educativa.

Author
González, Clemencia

Bellei, Cristian

Full text
https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/144
10.4151/07189729-Vol.52-Iss.1-Art.144
Abstract
We applied a qualitative collective case study approach to study the sustainability of school improvement processes prompted by external educational technical assistance. We studied four schools that received a four-year external support and increased their students‟ academic results, comparing two cases in which those increases were sustained after three years of the end of the program with two cases in which the increases were not sustained. We identified a set of conditions, characteristics and processes, at the school, teachers, local authorities and consultants, that we associated with the observed differences in the sustainability of the school improvement processes. We interpreted those results as linked to two contrasting types of "school improvement": a non-substantive, parceled, superficial and unstable school improvement, and other collective, deep, and multidimensional, which we defined as genuine school improvement.
 
Aplicando una metodología cualitativa de estudio colectivo de casos, se indagó acerca de la sostenibilidad del mejoramiento escolar inducido externamente. Se  estudiaron cuatro escuelas que durante cuatro años recibieron asistencia técnica educativa y que mejoraron los resultados de sus alumnos, comparando dos casos en que dichos resultados se mantuvieron con dos casos en que no se mantuvieron, luego de tres años de terminado el programa. Los hallazgos permitieron identificar un conjunto de condiciones, características y procesos, tanto a nivel de las escuelas, como de los docentes, las autoridades locales y los propios programas de asistencia técnica educativa, que contribuirían a explicar las diferencias en cuanto a la sostenibilidad del mejoramiento escolar observado. Estos resultados se asociaron con dos tipos contrastantes de "mejoramiento escolar" observado en los casos estudiados: un mejoramiento escolar no sustantivo, parcelado, superficial e inestable, y otro colectivo, profundo y multidimensional, al que denominamos genuino mejoramiento escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB