• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

The musical education in primary education of spain. Spread the curriculum as a problem

La educación musical en la formación básica en España. El problema de la dispersión curricular

Author
Belletich, Olga

R. Wilhelmi, Miguel

Angel-Alvarado, Rolando

Full text
https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/454
10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.454
Abstract
In Spain, Artistic Education lost its mandatory status in Elementary Education with passing of the Organic Law for Improvement of Educational Quality [LOMCE], relegating the curricular decision in the Autonomous Communities. This study aims to establish realization of provisions of LOMCE, on Music Education in different communities and explain the problem of curricular dispersion between approaches to, efficiency-based and humanistic education. The study is qualitative, of social critical design, and its model corresponds to didactic engineering. The results show that communities make efforts to teach the subject beyond rules set by LOMCE, therefore, the communities show educational intentions to include Artistic Education and particularly to Music Education, in compulsory and universal forms in the curriculum of Elementary Education, from a position based on international key competencies.
 
En España la Educación Artística pierde su carácter obligatorio en Educación Primaria con la entrada en vigencia de la Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa [LOMCE], relegando la decisión curricular a las Comunidades Autónomas. Este estudio pretende establecer la concreción de las estipulaciones de la LOMCE, relativas a la Educación Musical, en las distintas comunidades y explicar el problema de la dispersión del currículo entre los enfoques eficientista y humanista de la educación. Como estudio cualitativo de diseño socio-crítico, se enmarca en el modelo de análisis de la ingeniería didáctica. Los resultados demuestran que las comunidades hacen esfuerzos por impartir la asignatura más allá de lo normado por la LOMCE y, que existe una intención educativa de facto para incorporar la asignatura en forma transversal y obligatoria en la Educación Primaria, a partir de una articulación basada en las competencias clave internacionales. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB