Show simple item record

La educación musical en la formación básica en España. El problema de la dispersión curricular

dc.creatorBelletich, Olga
dc.creatorR. Wilhelmi, Miguel
dc.creatorAngel-Alvarado, Rolando
dc.date2016-05-17
dc.date.accessioned2025-05-30T16:10:37Z
dc.date.available2025-05-30T16:10:37Z
dc.identifierhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/454
dc.identifier10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.454
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253565
dc.descriptionIn Spain, Artistic Education lost its mandatory status in Elementary Education with passing of the Organic Law for Improvement of Educational Quality [LOMCE], relegating the curricular decision in the Autonomous Communities. This study aims to establish realization of provisions of LOMCE, on Music Education in different communities and explain the problem of curricular dispersion between approaches to, efficiency-based and humanistic education. The study is qualitative, of social critical design, and its model corresponds to didactic engineering. The results show that communities make efforts to teach the subject beyond rules set by LOMCE, therefore, the communities show educational intentions to include Artistic Education and particularly to Music Education, in compulsory and universal forms in the curriculum of Elementary Education, from a position based on international key competencies.en-US
dc.descriptionEn España la Educación Artística pierde su carácter obligatorio en Educación Primaria con la entrada en vigencia de la Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa [LOMCE], relegando la decisión curricular a las Comunidades Autónomas. Este estudio pretende establecer la concreción de las estipulaciones de la LOMCE, relativas a la Educación Musical, en las distintas comunidades y explicar el problema de la dispersión del currículo entre los enfoques eficientista y humanista de la educación. Como estudio cualitativo de diseño socio-crítico, se enmarca en el modelo de análisis de la ingeniería didáctica. Los resultados demuestran que las comunidades hacen esfuerzos por impartir la asignatura más allá de lo normado por la LOMCE y, que existe una intención educativa de facto para incorporar la asignatura en forma transversal y obligatoria en la Educación Primaria, a partir de una articulación basada en las competencias clave internacionales. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/454/216
dc.rightsDerechos de autor 2016 Olga Belletich, Miguel R. Wilhelmi, Rolando Angel-Alvaradoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 55 No. 2 (2016); 158-170en-US
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 55 Núm. 2 (2016); 158-170es-ES
dc.source0718-9729
dc.subjectEducación Musicales-ES
dc.subjectCompetenciases-ES
dc.subjectEducación Primariaes-ES
dc.subjectLey Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa [LOMCE]es-ES
dc.subjectEducación Artística.es-ES
dc.subjectMusic Educationen-US
dc.subjectCompetencesen-US
dc.subjectElementary Educationen-US
dc.subjectLOMCEen-US
dc.subjectArtistic Educationen-US
dc.titleThe musical education in primary education of spain. Spread the curriculum as a problemen-US
dc.titleLa educación musical en la formación básica en España. El problema de la dispersión curriculares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer reviewed articleen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record