• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

CHARACTERISTICS OF LANGUAGE DEVELOPMENTAL DISORDER IN READING AND WRITING IN THE FIRST BASIC CYCLE

CARACTERÍSTICAS DEL TRASTORNO DEL DESARROLLO DEL LENGUAJE EN LECTURA Y ESCRITURA EN PRIMER CICLO BÁSICO

Author
Rebolledo Luna, Verónica

Farías Cáceres , Kiara

Figueroa Sandoval, Michel

San Martín Alarcón, Verónica

Sbarbaro Eriz, Ricci

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6458
10.22320/reined.v6i1.6458
Abstract
This article presents the findings of an exploratory research that addressed the measurement of variables associated with reading comprehension and text production in individuals with Developmental Language Disorder (DLD). The main objective is to describe and compare reading and writing performance between students with TDL and their normotypical peers in elementary school. The study sample included 32 elementary school students, who were subjected to a standardized assessment of reading comprehension and text production (CL-PT). The results revealed that readers with TDL showed lower performance in the dimensions evaluated by the test, and statistically significant differences were found between the two participating groups.
 
Este artículo presenta los hallazgos de una investigación exploratoria que abordó la medición de variables asociadas a la comprensión lectora y producción de textos en individuos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL). El objetivo principal es describir y comparar el rendimiento en lectura y escritura entre estudiantes que presentan TDL y sus pares normotípicos del primer ciclo básico. La muestra del estudio incluyó a 32 estudiantes de primer ciclo básico, quienes fueron sometidos a una evaluación estandarizada de comprensión lectora y producción de textos (CL-PT). Los resultados revelaron que los lectores con TDL mostraron desempeños más bajos en las dimensiones evaluadas por la prueba, y se evidenciaron diferencias estadísticamente significativas entre los dos grupos participantes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB