• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

CONCEPTUAL AND HISTORICAL REFLECTION ON PUBLIC AND EDUCATIONAL POLICIES: ACTIONS AND DIRECTIONS FROM A CRITICAL POINT OF VIEW

REFLEXIÓN CONCEPTUAL E HISTÓRICA DE LAS POLÍTICAS PÚBLICAS Y EDUCATIVAS: ACCIONES Y DIRECCIONES DESDE LA CRITICIDAD

Author
Guzmán Contreras, Patricio

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6463
10.22320/reined.v6i1.6463
Abstract
Las políticas públicas y educativas son conceptos más complejos que sólo lineamientos estatales. Podemos deconstruir nuestra realidad filosóficamente, analizando los términos desde la antigua Grecia y sus características evolutivas para comprender la actualidad. En un mundo de sistemas y poder, surge un enfoque que analiza las estructuras e intenciones del Estado. Así, desde un enfoque crítico estructuralista este ensayo tiene por objetivo reflexionar en torno a las políticas públicas y educativas comprendiendo su contexto histórico, su comprensión como fenómeno socio-cultural y la relevancia que ha tenido para la ciudadanía, destacando de forma sutil la situación de Chile a partir de la implementación del modelo neoliberal. Podemos establecer que el hombre desde la antigua Grecia tuvo la necesidad de educarse en sociedad, avanzando hasta institucionalizar la idea de Estado durante la era moderna. Entendiéndolo a través de la estructura nos permite reflexionar sobre el neoliberalismo –como sistema político y económico preponderante- y la forma en que ha afectado o actuado sobre la educación. Siendo esta una parte inherente de la dignidad humana dada por la razón.
 
Public and educational policies are more complex concepts than just state guidelines. We can deconstruct our reality philosophically, analyzing the terms since ancient Greece and their evolutionary characteristics to understand the present. In a world of systems and power, an approach that analyzes the structures and intentions of the State emerges. Thus, from a critical structuralist approach, this essay aims to reflect on public and educational policies by understanding their historical context, their understanding as a socio-cultural phenomenon and the relevance it has had for citizenship, subtly highlighting the situation in Chile since the implementation of the neoliberal model. We can establish that man since ancient Greece had the need to educate himself in society, advancing to institutionalize the idea of the State during the modern era. Understanding it through the structure allows us to reflect on neoliberalism - as a preponderant political and economic system - and the way it has affected or acted on education. Education being an inherent part of human dignity given by reason.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB