• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Q+: ATTITUDINAL BARRIERS IN SCHOOL COEXISTENCE REGARDING SEXUAL AND GENDER DIVERSITY

Q+: BARRERAS ACTITUDINALES EN LA CONVIVENCIA ESCOLAR FRENTE A LA DIVERSIDAD SEXUAL Y DE GÉNERO

Author
Amaya Ramírez, Diana Marcela

Arias, David Fernando

Calvo Caro, Diana Paola

Montilla Trejos, Daniel

Pulido Bernal, María Alejandra

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6551
Abstract
Las barreras actitudinales constituyen formas sistemáticas de exclusión del estudiantado con orientaciones sexuales e identidades de género diversas (OSIGD). Estas manifestaciones dan origen a comportamientos y acciones que afectan la participación, permanencia y promoción de los y las estudiantes lesbianas, gays, bisexuales, intersexuales y trans por considerar que estos individuos sobrepasan la norma social de la heteronormatividad como constructo. Para esta investigación fue significativo el hallazgo de diferentes concepciones que podrían ser transformadas en aras de contribuir a la inclusión de la población diversa sexualmente. De igual manera, el análisis de resultados reveló que no solo existen barreras, sino que existen agentes, discursos y prácticas que funcionan como facilitadores. De este análisis emergieron algunas recomendaciones para el contexto de la I.E.D Manuel Cepeda Vargas que pretenden ser un apoyo para alcanzar la inclusión de la población con OSIGD y contribuir a las transformaciones sociales necesarias para garantizar la educación de todas las personas. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.10.2.2023.65-80
 
Attitudinal barriers are systematic forms of exclusion of students with diverse sexual orientations and gender identities. These manifestations give rise to behaviors and actions that affect the participation, permanence, and promotion of lesbian, gay, bisexual, intersex, and trans students, considering that these individuals exceed the social norm of heteronormativity as a construct. For this research, the finding of different conceptions that could be transformed to contribute to the inclusion of the sexually diverse population was significant. In the same way, the analysis of results revealed that there are not only barriers but also that there are agents, discourses, and practices that function as facilitators. From this analysis, some recommendations emerged for the context of the I.E.D Manuel Cepeda Vargas that aim to support the achieving of the inclusion of the population with SOGID and contribute to the social transformations necessary to guarantee the education of all people. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.10.2.2023.65-80
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB