• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

IMPLEMENTING PHILOSOPHY FOR CHILDREN IN LATIN AMERICA CHALLENGE AND LACK OF EXPLORATION IN CHILE

IMPLEMENTACIÓN DE LA FILOSOFÍA PARA NIÑOS EN LATINOAMÉRICA DESAFÍO Y AUSENCIA DE EXPLORACIÓN EN CHILE

Author
Cardona Ruiz, Paula

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6672
10.22320/reined.v6i2.6672
Abstract
En 1978 llegó a Chile una práctica educativa que tiene como objetivo fortalecer en los estudiantes las habilidades de pensamiento crítico, creativo y cuidadoso, llamada Filosofía para Niños (FpN), nació de una preocupación por la ausencia de la filosofía en la educación tradicional. Una misionera de Maryknoll dio a conocer el programa en el país con el propósito de fomentar la democracia, la reflexión y el diálogo entre pares. Con el paso del tiempo se ha estado promoviendo esta práctica educativa en algunas universidades chilenas que tienen departamento de Filosofía y Humanidades, con el fin de lograr su implementación adecuadamente en diferentes instituciones educativas. Además, en Latinoamérica se han estado realizando adecuaciones del programa de FpN para implementarla a partir de situaciones contextualizadas del sujeto, aplicando su metodología tanto en el aula, como exterior a esta y se han dado a conocer resultados positivos de diferentes estudios que alientan a seguir explorando sus beneficios académicos, sociales e individuales.
 
In 1978, an educational practice called Philosophy for Children (PfC) arrived in Chile, which aims to strengthen students' critical, creative, and careful thinking skills. It was born out of a concern about the absence of philosophy in traditional education. A Maryknoll missionary introduced the program in the country with the purpose of promoting democracy, reflection, and dialogue among peers. Over time, this educational practice has been promoted in some Chilean universities that have a Philosophy and Humanities department, to achieve its proper implementation in different educational institutions. In addition, in Latin America, adjustments have been made to the PfC program to implement it based on contextualized situations of the subject, applying its methodology both in the classroom and outside of it, and positive results have been made known from different studies that encourage continuing to explore its academic, social, and individual benefits.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB