• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

DESERCIÓN DOCENTE EN CHILE: FACTORES, CONSECUENCIAS Y POLÍTICAS PÚBLICAS

DESERCIÓN DOCENTE EN CHILE: FACTORES, CONSECUENCIAS Y POLÍTICAS PÚBLICAS

Author
Barriga Silva, Tavita Andrea

Canales Osorio, Diego Eduardo

Lagos Contreras, José Martín

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6941
10.22320/reined.v7i1.6941
Abstract
The global teacher attrition crisis has been on the rise, with Chile being among the countries with the highest teacher attrition rates. Despite this, research and reflection on this topic has been limited, so it is crucial to reconsider the gradual decline in the prestige of the teaching profession and examine the reasons that lead teachers to resign. The purpose of this essay is to analyze the factors and consequences of teacher desertion in Chile and how public policies have tried to minimize dropout in educational institutions, given that the loss of a teacher has irreparable consequences in the educational, social, and economic spheres. Teachers are central to the education system, but there is little attention paid to their challenges compared to students. It is crucial to understand how education policies have affected the teaching profession in order to develop strategies that promote their professionalization and autonomy. It is necessary to change the perception of beginning teachers as agents of change and address classroom abandonment from retention policies.
 
La crisis mundial de deserción de profesores ha ido en aumento, y Chile se encuentra entre los países con las tasas más altas de abandono docente. A pesar de esto, la investigación y reflexión sobre este tema han sido limitadas, por lo que es crucial reconsiderar el declive gradual en el prestigio de la profesión docente y examinar las razones que llevan a los profesores a renunciar. Este ensayo tiene como objeto analizar los factores y las consecuencias de la deserción docente en Chile y cómo las políticas públicas han tratado de minimizar la deserción en las instituciones educativas, dado que la pérdida de un docente conlleva consecuencias irreparables en los ámbitos educativo, social y económico. Los docentes son fundamentales en el sistema educativo, pero la atención a sus dificultades es escasa en comparación con la dedicada a los estudiantes. Es crucial comprender cómo las políticas educativas han afectado la profesión docente para poder desarrollar estrategias que promuevan su profesionalización y autonomía. Es necesario cambiar la percepción de los docentes principiantes como agentes de cambio y abordar el abandono del aula desde políticas de retención.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB