• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

THREE GENRE-BASED PEDAGOGICAL PERSPECTIVES: REFLECTIONS ON TEACHING HOW TO WRITE LABORATORY REPORTS

TRES PERSPECTIVAS PEDAGÓGICAS BASADAS EN GÉNEROS DISCURSIVOS: REFLEXIONES PARA ENSEÑAR A ESCRIBIR INFORMES DE LABORATORIO

Author
Sagua Sierra, Benjamín

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6963
10.22320/reined.v7i1.6963
Abstract
Academic literacy is an extremely important practice. It is a process through which people acquire competencies to operate with texts specific to university and professional environments. However, the situation of these skills is problematic in Latin America. There are few spaces prior to higher education in which people have the possibility of developing literacy skills in specialized fields. This scenario is challenging for programs such as Science 2030 of the beneficiary universities, which mostly seek to incorporate the explicit teaching of communication skills specific to academic work in undergraduate Science and Technology programs. Therefore, the objective of this discussion is to reflect on the applicability of three pedagogical models based on discursive genre for teaching the production of laboratory reports in a general chemistry course. Despite the evident differences among the pedagogical models, it is possible to elaborate a proposal that contemplates the advantages of each one and to materialize a methodological framework for the teaching of literacy in academic contexts that is organized and coherent with the multiple needs of the students.
 
La alfabetización académica es una práctica de suma importancia. Se trata de un proceso mediante el cual las personas adquieren competencias para operar con textos propios de los ámbitos universitario y profesional. Sin embargo, la situación de estas competencias es problemática en Latinoamérica. Existen pocos espacios previos a la enseñanza superior en los que las personas tienen la posibilidad de desarrollar habilidades de lectoescritura en campos especializados. Este panorama resulta desafiante para programas como los de Ciencia 2030 de las universidades beneficiadas, que en su mayoría buscan incorporar la enseñanza explícita de habilidades comunicativas propias del quehacer académico en carreras de pregrado de Ciencia y Teconología. Por ello, el objetivo que se plantea esta discusión es reflexionar en torno a la aplicabilidad de tres modelos pedagógicos basados en género discursivo para la enseñanza de la producción de informes de laboratorio en un curso de química general. A pesar de las evidentes diferencias entre los modelos pedagógicos, es posible elaborar una propuesta que contemple las ventajas de cada uno y materializar un marco metodológico para la enseñanza de la lectoescritura en contextos académicos que sea organizado y coherente con las múltiples necesidades de los estudiantes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB