• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

REPRESENTATIONS OF SEXUAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS

REPRESENTACIONES SOBRE LA EDUCACIÓN SEXUAL DESDE LA PERSPECTIVA DEL PROFESORADO

Author
Díaz Ferrada, Sara

Farías Díaz, Ignacio

Gouet Bascur, Constanza

Cárcamo Vásquez, Héctor

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/7087
10.22320/reined.v7i1.7087
Abstract
The objective of this study is to describe the social representations of basic education teachers regarding sex education. The study is carried out in the Ñuble Region, located in the central-south zone of Chile. The development of the research is carried out using the qualitative methodology from the phenomenological approach. The data production is carried out by means of individual semistructured interviews with a total of 12 practicing teachers, both in urban and rural areas. The analysis is developed with the structural semantic technique. The main results of the study indicate that teachers recognize sex education as part of their role, but note the lack of training. Although they recognize that the comprehensive education model is the most appropriate, as a result of their lack of training, they end up reproducing a sexual education centered on a biologicist and pathologicist view oriented to prevention.
 
El trabajo tiene por objetivo describir las representaciones sociales del profesorado de educación básica respecto de la educación sexual. El estudio se realiza en la Región de Ñuble, emplazada en la zona centro sur de Chile. El desarrollo de la investigación se realiza utilizando la metodología cualitativa desde el enfoque fenomenológico. La producción de datos se realiza por medio de la entrevista semiestructurada de tipo individual a un total de 12 profesores en ejercicio, tanto del área urbana como rural. El análisis se desarrolla con la técnica semántica estructural. Los resultados principales del estudio, indican que los y las docentes reconocen la educación sexual como parte de su rol, pero advierten la falta de formación. Si bien reconocen que el modelo de educación integral es el más adecuado, producto de su falta de formación, terminan reproduciendo una educación sexual centrada en la mirada biologicista y patologicista orientada a la prevención.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB