Show simple item record

REPRESENTACIONES SOBRE LA EDUCACIÓN SEXUAL DESDE LA PERSPECTIVA DEL PROFESORADO

dc.creatorDíaz Ferrada, Sara
dc.creatorFarías Díaz, Ignacio
dc.creatorGouet Bascur, Constanza
dc.creatorCárcamo Vásquez, Héctor
dc.date2025-03-20
dc.date.accessioned2025-06-10T20:02:57Z
dc.date.available2025-06-10T20:02:57Z
dc.identifierhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/7087
dc.identifier10.22320/reined.v7i1.7087
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254216
dc.descriptionThe objective of this study is to describe the social representations of basic education teachers regarding sex education. The study is carried out in the Ñuble Region, located in the central-south zone of Chile. The development of the research is carried out using the qualitative methodology from the phenomenological approach. The data production is carried out by means of individual semistructured interviews with a total of 12 practicing teachers, both in urban and rural areas. The analysis is developed with the structural semantic technique. The main results of the study indicate that teachers recognize sex education as part of their role, but note the lack of training. Although they recognize that the comprehensive education model is the most appropriate, as a result of their lack of training, they end up reproducing a sexual education centered on a biologicist and pathologicist view oriented to prevention.en-US
dc.descriptionEl trabajo tiene por objetivo describir las representaciones sociales del profesorado de educación básica respecto de la educación sexual. El estudio se realiza en la Región de Ñuble, emplazada en la zona centro sur de Chile. El desarrollo de la investigación se realiza utilizando la metodología cualitativa desde el enfoque fenomenológico. La producción de datos se realiza por medio de la entrevista semiestructurada de tipo individual a un total de 12 profesores en ejercicio, tanto del área urbana como rural. El análisis se desarrolla con la técnica semántica estructural. Los resultados principales del estudio, indican que los y las docentes reconocen la educación sexual como parte de su rol, pero advierten la falta de formación. Si bien reconocen que el modelo de educación integral es el más adecuado, producto de su falta de formación, terminan reproduciendo una educación sexual centrada en la mirada biologicista y patologicista orientada a la prevención.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/7087/5083
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 7 Núm. 1 (2025): Revista Reflexión e Investigación Educacional; 1-15es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectRepresentaciones socialeses-ES
dc.subjectProfesoradoes-ES
dc.subjectEducación sexuales-ES
dc.subjectEducación primariaes-ES
dc.subjectSocial representationsen-US
dc.subjectTeachersen-US
dc.subjectSexual educationen-US
dc.subjectPrimary educationen-US
dc.titleREPRESENTATIONS OF SEXUAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERSen-US
dc.titleREPRESENTACIONES SOBRE LA EDUCACIÓN SEXUAL DESDE LA PERSPECTIVA DEL PROFESORADOes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record