• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Literature in ethics education for the practice of legal profession: Martha C. Nussbaum's pedagogical proposal in Law studies

Literatura en la educación ética para el ejercicio de la profesión jurídica: La propuesta pedagógica de Martha C. Nussbaum en los estudios de Derecho;
Literatura em educação ética para o exercício da profissão jurídica: a proposta pedagógica de Martha C. Nussbaum nos estudos do Direito

Author
Díaz Díez, Cristian Andrés

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/76305
10.5354/0719-5885.2025.76305
Abstract
Martha C. Nussbaum has said that arts and humanities are useful for the education of people in a democratic society. The objective of this article is to explain the role that literature can play in the ethical training of the legal profession according to some approaches found in the work of the American philosopher. Based on a qualitative research methodology, specifically on a documentary analysis, it is argued that the reading and critical discussion of stories, novels, poems and other literary genres, by law students, can arouse moral emotions that humanize the knowledge of legal material and promote more ethical professional practices. Based on Nussbaum's theses, it is concluded, with some examples taken from Latin American literature, that the aesthetic experience, in fact, enriches ethical judgment both in the process of teaching Law and in working life.
 
Martha C. Nussbaum ha reivindicado las artes y las humanidades para la educación de las personas en la sociedad democrática. El objetivo que orienta este artículo es explicar la función que puede cumplir la literatura en la formación ética para la profesión jurídica, según algunos planteamientos que se encuentran en la obra de la filósofa estadounidense. A partir de una metodología de investigación cualitativa, de análisis documental, se argumenta que la lectura y la discusión crítica de cuentos, novelas, poemas y otros géneros literarios, por parte de los estudiantes de derecho, puede suscitar emociones morales que humanicen el conocimiento del material jurídico y promuevan prácticas profesionales más éticas. Con fundamento en las tesis de Nussbaum, se concluye, con algunos ejemplos extraídos de la literatura latinoamericana, que la experiencia estética, en efecto, enriquece el juicio ético tanto en el proceso de enseñanza del Derecho como en la vida laboral.
 
Martha C. Nussbaum vem pedindo as artes e humanidades para a educação das pessoas em uma sociedade democrática. O objetivo deste artigo é explicar o papel que a literatura pode desempenhar na formação ética da profissão jurídica de acordo com algumas abordagens encontradas na obra do filósofo norte-americano. Com base em uma metodologia de pesquisa qualitativa, análise documental, argumenta-se que a leitura e a discussão crítica de contos, romances, poemas e outros gêneros literários, por estudantes de Direito, podem despertar emoções morais que humanizam o conhecimento do material jurídico e promovem práticas profissionais mais éticas. Com base nas teses de Nussbaum, conclui-se, com alguns exemplos retirados da literatura latino-americana, que a experiência estética, de fato, enriquece o julgamento ético tanto no processo de ensino do Direito quanto na vida profissional.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • THE DEVELOPMENT OF PRACTICAL REASONING IN UNIVERSITY STUDENTS IN THE AREA OF HEALTH, ACCORDING TO MARTHA NUSSBAUM’S APPROACH 

    Oyarzun andrades, Paula; Esteban Bara, Francisco; Mellen Vinagre, Teodor. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje; Vol. 7, Núm. 2 (2021); 1-11
  • Emociones y democracia: Acerca de la compasión y la ira en Nussbaum y Giannini 

    López Merino, María José. Revista de Filosofía; Vol. 78 (2021); pp. 115-134
  • THE DEVELOPMENT OF PRACTICAL REASONING IN UNIVERSITY STUDENTS IN THE AREA OF HEALTH, ACCORDING TO MARTHA NUSSBAUM’S APPROACH 

    Oyarzun andrades, Paula; Esteban Bara, Francisco; Mellen Vinagre, Teodor. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje; Vol. 7 Núm. 2 (2021); 1-11
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB