Intervention programs for improving learning competences in higher education
Programas de intervención para la mejora de las competencias de aprendizaje autorregulado en educación superior
Author
Rebeca Cerezo; Universidad de Oviedo
José Carlos Núñez; Universidad de Oviedo
Estrella Fernández; Universidad de Oviedo
Natali Suárez-Fernández; Universidad de Oviedo
Elián Tuero; Universidad de Oviedo
Abstract
This article tries to justify the importance of the self-regulation in the students learning process, especially in the present conditions and in higher education. In addition, some of most relevant programs of self-regulation of academic learning in the sphere of higher education were reviewed. The procedure consisted in an extensive search ofdatabases, mainly Psyclit, EBSCO Online, EBSCOhost and Science @direct and the Web of Knowledge (WOK), and Scopus, using the descriptors self-regulated learning, higher education, LearningStrategies , Intervention Programs, learning process, ICTs. Although there are quite a few of them, we reviewed only the more relevant interventions and those that show empirical data about their results. Despite the encouraging results obtained in most of the intervention programs revised, the improvement of self-regulation competences is deeply influenced by variables that must be considered in a future, particularly the increasing presence of En este artículo se justifica la importancia de la autorregulación para el proceso de aprendizaje de los alumnos, más aún en las condiciones educativas actuales y a nivel universitario. Asimismo, se han revisado algunos de los programas más relevantes de autorregulación del aprendizaje académico en el ámbito de la educación superior. El procedimiento seguido consistió en una búsqueda exhaustiva en las bases de datos, principalmente Psyclit, EBSCO Online, EBSCOHOST y Science@direct así como la Web of Knowledge (WOK) y Scopus, utilizando como descriptores self-regulated learning, higher education, learning strategies, intervention programs, learning process, ICTs. Aunque existe un gran número de ellos, se ha fijado la revisión en aquellas intervenciones de mayor relevancia que, además, aportan datos empíricos sobre sus resultados. A pesar de lo esperanzador de los resultados obtenidos en la gran mayoría de las intervenciones revisadas, el incremento en competencias autorregulatorias se encuentra profundamente mediatizado por variables que deberían considerarse a la hora de implementar estas acciones en el futuro, particularmente, la creciente presencia de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación humana en contextos académicos.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Optimization of steel structures with one genetic algorithm according to three international building codes
Prendes-Gero, María-Belén; Universidad de Oviedo, EPSIG, Department of Construction; Bello-García, Antonio; Universidad de Oviedo, EPSIG, Department of Construction; del Coz-Díaz, Juan-José; Universidad de Oviedo, EPSIG, Department of Construction; Suárez-Domínguez, Francisco-José; Universidad de Oviedo, EPSIG, Department of Construction; García Nieto, Paulino-José; University of Oviedo, Department of Mathematics. Revista de la Construcción. Journal of Construction; Vol 17, No 1 (2018): Revista de la Construcción. Journal of Construction; 47-59 -
Recursos del Educador para Motivar el Aprendizaje
Díaz, Alejandro; Universidad de Concepción; Pérez, María Victoria; Universidad de Concepción; Solar, María Inés; Universidad de Concepción; González-Pienda, Julio; Universidad de Oviedo; Núñez, Juan Carlos; Universidad de Oviedo. Psykhe; Volumen 11, Número 1 (2002) -
Descripción y Evaluación de Programas de Enriquecimiento Cognitivo
Díaz, Alejandro; Universidad de Concepción; Pérez, M. Victoria; Universidad de Concepción; González-Pienda, Julio; Universidad de Oviedo; Núñez, José Carlos; Universidad de Oviedo; Almeida, Leandro; Universidade do Minho. Psykhe; Volumen 9, Número 1 (2000)