Teacher reflection as a change agent in classroom practices. An experience at academic training level at the Universidad Católica Silva Henríquez (UCSH)
La reflexión docente como dinamizadora del cambio de prácticas en aula. Una experiencia de perfeccionamiento académico en la Universidad Católica Silva Henríquez (UCSH)
Author
Susana Barrera Andaur; Universidad Católica Silva Henríquez
Abstract
The article presents a Diploma course experience that aims to update university teachers on innovative methodological strategies to support the application of the competence-oriented curriculum. Throughout the process, theoretical and practical elements were combined, together with reflections shared in workshops. The course ended with reflective personal journal entries that were sistematized identifying the most striking learning experiences. The innovative methods and use of rubrics in evaluation was highly valued. The most remarkable achievement of this experience has been the reflective process of the participant teachers. Their willingness to improve their teaching in terms of learning, accept their mistakes and learn from them has allowed them to become aware of their personal and professional development. Teachers' coaching allowed the participants to share fears amongst their fellow teachers and begin assuming a paradigmatic change, in conjunction with future teaching challenges in the current context. El artículo presenta una experiencia de Diplomado que tuvo como objetivo actualizar a docentes universitarios en estrategias metodológicas innovadoras de apoyo al currículo orientado a competencias. En el proceso se combinaron elementos teóricos, prácticas en aula y reflexiones compartidas en jornadas. El curso finalizó con memorias individuales reflexivas que se sistematizaron identificándose los aprendizajes más llamativos. La aplicación de métodos innovadores y el uso de rúbricas en la evaluación fueron muy valorados. El mayor logro de esta experiencia ha sido el proceso reflexivo de los docentes participantes. Su apertura a mejorar su enseñanza en función del aprendizaje, aceptar sus equivocaciones y aprender de sus errores les ha permitido tomar conciencia de su desarrollo personal y profesional. El acompañamiento docente permitió a los participantes compartir entre pares temores, comenzar a asumir el cambio de paradigma y los nuevos desafíos que les depara la docencia en el contexto actual.