• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Perceptions of Teachers of History of Chile and Spain on the study of the transition from dictatorship to democracy.

Percepciones de los Profesores de Historia chilenos y españoles acerca del estudio de la Transición de la Dictadura a la Democracia.

Author
David Aceituno Silva; Universidad de Valladolid

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/39
Abstract
In this article we present the initial results of the study of teachers of the project (I +D+ I) TRADDEC, a research funded by the Ministry of Education and Science of Spain, which objective is determine whether the "process of transition " of Spain and Chile are set sufficiently in value in the educational system. The results presented correspond to the experimental phase of the investigation conducted through an semistructured interview to Chilean and Spanish teachers in secondary education. In these, it reveals a profound assessment by teachers teaching in the classroom transition and educational opportunities to develop citizenship skills. However, they note the obstacles in the curriculum to develop, especially from the point of view of time allocated to the subject. 
 
En este artículo presentamos los resultados iniciales del estudio sobre el profesorado del Proyecto (I+D+I) TRADDEC, una investigación financiada por el Ministerio de Ciencia e Innovación de España, cuyo objetivo es constatar si los “Procesos de Transición” de España y Chile están puestos suficientemente en valor en los respectivos sistemas educativos. Los resultados que se presentan corresponden a la fase experimental de la investigación, realizada a través de una entrevista semiestructurada para profesores chilenos y españoles de educación secundaria. En estos se da cuenta de una profunda valoración por parte de los docentes de la enseñanza de la transición en el aula y sus posibilidades educativas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Sin embargo, señalan los obstáculos que encuentran en el currículum para desarrollarlo, en especial desde el punto de vista del tiempo asignado a la temática.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB