Special Education Teacher in Chile towards the Twenty-First Century: Paradigm shift in Professional Training
El Profesor de Educación Diferencial en Chile para el Siglo XXI: Tránsito de Paradigma en la Formación Profesional
Author
Dominique Manghi H.; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Cristina Julio M.; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
María Leonor Conejeros S.; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Elizabeth Donoso O.; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
María Luz Murillo Q.; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Carmen Diaz M.; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Abstract
Special Education is undergoing a process of paradigm shift, reflected in national and international policies. The new paradigm of inclusive education challenges professional training to redefine traditional functions of special education teachers, without losing their professional identity. This article presents the results of a survey conducted by a university about the projective vision of the role of these professionals towards the demands of the XXI century. The survey questionnaire was applied to special education teachers graduated from said university, their employers, and teacher trainers. The consultation takes place in the context of the update of the graduate´s profile and curriculum of a university career with a long trajectory in that institution. The findings indicate changes in teaching practices, these require a new vision to address the training of teachers which involves moving into the new paradigm that would allow to assume diversity in school context. La Educación Especial vive un proceso de cambio de paradigma reflejado en políticas públicas nacionales e internacionales. El nuevo paradigma de la Educación Inclusiva desafía a la formación de profesores a redefinir las funciones que tradicionalmente ha ejercido un profesor de Educación Especial o Diferencial sin perder de vista su identidad profesional. Este artículo presenta resultados de una consulta realizada por una Institución Universitaria respecto de la proyección del rol de este profesional frente a las demandas del siglo XXI. La consulta fue dirigida a profesionales, sus empleadores y profesores formadores y se realizó en el contexto de la actualización del perfil de egreso y plan de estudio de una carrera universitaria de larga trayectoria en dicha institución. Tras un análisis cualitativo los hallazgos evidencian cambios en las prácticas pedagógicas, las que exigen una nueva mirada en la formación de estos profesores, lo que implica transitar hacia el nuevo paradigma que permitiría asumir la diversidad presente en la escuela.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Victimización de Pares y Satisfacción con la Vida: La Influencia del Apoyo de Profesores y Compañeros de la Escuela
Villalobos-Parada, Boris; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Carrasco, Claudia; Universidad de Playa Ancha; Olavarría, Dayana; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Ortiz, Sebastián; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; López, Verónica; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Oyarzún, Denise; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Ascorra, Paula; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Ayala, Álvaro; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Bilbao, Ángeles; Universidad de Santiago de Chile; Morales, Macarena; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Álvarez, Juan Pablo; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Psykhe; Volumen 25, Número 2 (2016) -
Contribution of Collaborative Work to Teacher Reflection and the Transformation of Pedagogical Practices of School and University Science Teachers
González-Weil, Corina; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso, CIAE; Gómez Waring, Melanie; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Escuela Santa Julia, Viña del Mar; Ahumada Albalay, Germán; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Liceo José Cortés Brown, Viña del Mar; Bravo González, Paulina; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Instituto Técnico Profesional Marítimo de Valparaíso; Salinas Tapia, Exequiel; Liceo Politécnico de Concón/ Colegio Cardenal Silva Henríquez, Viña del Mar; Avilés Cisternas, Damián; Colegio Los Leones, Quilpué; Pérez, José Luis; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Liceo María Luisa Bombal, Valparaíso; Santana Valenzuela, Jonathan; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 51, No 2 (2014); 75-85 -
SMOKING AMONG UNDERGRADUATE UNIVERSITY STUDENTS
Barra C, Lisseth; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Fernández P, Paola; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Granada G, Felipe; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Ávila C, Paula; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Mallea M, Javier; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Rodríguez M, Yeniffer; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Revista Médica de Chile; Vol. 143, núm. 10 (2015): OCTUBRE 2015