Digital skills in secondary school teachers in Mexico.
Competencias digitales en docentes de educación secundaria en México.
Author
Sonia Mortis-Lozoya; Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON)
Angel Valdés- Cuervo; Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON)
Joel Angulo; Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON)
Ramona García; Isntituto Tecnológico de Sonora (ITSON)
Omar Cuevas; Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON)
Abstract
The study addressed the perception of teachers about their digital skills and its relationshipwith sociovariables, academic and technology access. With a non-probability sampling, 194teachers were selected from 15 secondary public schools from a city in northern Mexico. Aninstrument answered by a Likert scale was designed for the study. The results indicate that inthe ‘Instrumental’ and ‘Cognitive’ factors, teachers perceived themselves as digital competent,while regarding the ‘Teaching-Methodological’ factors do not. The development of digitalskills are perceived negatively when correlated with age and positively with a postgraduatestudy, the number of courses attended and access to technologies. This implies the need tostrengthen the teaching-methodological skills of teachers and the development of skills thatcan be affected positively by training and facilitating access to technology teachers. El estudio abordó la percepción de docentes acerca de sus competencias digitales y larelación de esta con variables sociolaborales, académicas y de acceso a las tecnologías. Con un muestreo no probabilístico fueron seleccionados 194 maestros de 15 escuelas secundarias públicas de una ciudad del Norte de México. Se diseñó exprofeso un instrumento que fue respondidomediante una escala tipo Likert. Los resultados señalan que en los factores´Instrumentales' y 'Cognitivos'los docentes se percibieron competentes digitales, mientras que en lo relativo a lo 'Didáctico-Metodológico'lo hacen como no competentes. El desarrollo percibido de competencias digitales se relacionó de manera negativa con la edad y de forma positiva con estudiar un posgrado, la cantidad de cursos recibidos y el acceso a las tecnologías.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Civil Society and the fight against poverty: nutritional and economic impact of the intervention of the Food Bank of Hermosillo in the community of Pesqueira, Sonora, México
López Salazar, Ricardo; Ortega, Isabel; Sandoval, Sergio. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 30 (2011): Dimensión de lo público. Sociedad y Estado -
Communication and risk perception by POC´s in agricultural laborers of Sonora, México
Camarena Gómez, Beatriz Olivia; Ochoa Nogales, Candelaria Berenice; Valenzuela Quintanar, Ana Isabel. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 39 (2014): Brasil en la integración de América Latina -
Family and Academic Achievement in Mathematics of the First Cycle of Basic Level Education in Sonora, México
Vera N., José Á.; González J., Carmen; Hernández G., Susana. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 1 (2014); 281-292