• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

EL LIDERAZGO PEDAGÓGICO: COMPETENCIAS NECESARIAS PARA DESARROLLAR UN PROGRAMA DE MEJORA EN UN CENTRO DE EDUCACIÓN SECUNDARIA

THE INSTRUCTIONAL LEADERSHIP: COMPETENCIES REQUIRED TO DEVELOP IMPROVEMENT PROGRAMS IN SECONDARY EDUCATION CENTERS

Author
Rosa María Gómez Díaz; Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Antonio Medina Rivilla; Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/127
Abstract
La investigación realizada pretende construir entorno a las competencias del liderazgo, un modelo que explicite el conjunto de subcompetencias y sus componentes más pertinentes para formar a los directivos en ellas; singularmente en las de gestión, humana y técnica. Se ha diseñado un cuestionario “ad hoc” conformado por preguntas cerradas, siguiendo la técnica de Likert, y otras abiertas, completando este instrumento con dos grupos de discusión. La investigación concluye que las subcompetencias citadas son apropiadas para que los directivos diseñen y desarrollen oportunamente programas de mejora para la transformación continua de las Instituciones Educativas y el desarrollo de programas de mejora que configuren una cultura de innovación en los Centros de Educación Secundaria.
 
This research aims to build a model that explains the set of skills and relevant components to train managers in human and technical management.The methodology has been integrated using an "ad hoc" quantitative questionnaire comprised of closed questions, following the Likert-scale technique, and other open items. The final component is two focus groups.Competition management is explicit in the sentence: The centers require leaders committed for improving teaching and educational practices, optimizing resources. Human competencies: To create improvement programs requires large-scale collaboration with other stakeholders to highlight human qualities. Technical competence: The center is driven by management to stimulate the use of newtechnologies as a means of improving the program. The research concludes that the powers above essentially design and develop timely improvementprograms for the continuous transformation of the educational institutions and for the creation of a culture of innovation in Secondary Education Centers.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB