Show simple item record

THE INSTRUCTIONAL LEADERSHIP: COMPETENCIES REQUIRED TO DEVELOP IMPROVEMENT PROGRAMS IN SECONDARY EDUCATION CENTERS

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorRosa María Gómez Díaz; Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
dc.creatorAntonio Medina Rivilla; Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
dc.date2014-01-21
dc.date.accessioned2019-04-12T16:28:36Z
dc.date.available2019-04-12T16:28:36Z
dc.identifierhttp://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/127
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/26325
dc.descriptionLa investigación realizada pretende construir entorno a las competencias del liderazgo, un modelo que explicite el conjunto de subcompetencias y sus componentes más pertinentes para formar a los directivos en ellas; singularmente en las de gestión, humana y técnica. Se ha diseñado un cuestionario “ad hoc” conformado por preguntas cerradas, siguiendo la técnica de Likert, y otras abiertas, completando este instrumento con dos grupos de discusión. La investigación concluye que las subcompetencias citadas son apropiadas para que los directivos diseñen y desarrollen oportunamente programas de mejora para la transformación continua de las Instituciones Educativas y el desarrollo de programas de mejora que configuren una cultura de innovación en los Centros de Educación Secundaria.es-ES
dc.descriptionThis research aims to build a model that explains the set of skills and relevant components to train managers in human and technical management.The methodology has been integrated using an "ad hoc" quantitative questionnaire comprised of closed questions, following the Likert-scale technique, and other open items. The final component is two focus groups.Competition management is explicit in the sentence: The centers require leaders committed for improving teaching and educational practices, optimizing resources. Human competencies: To create improvement programs requires large-scale collaboration with other stakeholders to highlight human qualities. Technical competence: The center is driven by management to stimulate the use of newtechnologies as a means of improving the program. The research concludes that the powers above essentially design and develop timely improvementprograms for the continuous transformation of the educational institutions and for the creation of a culture of innovation in Secondary Education Centers.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languageen
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.rightsEl/los autores/as otorgan licencia exclusiva y sin límite de temporalidad para que el manuscrito sea publicado en la revista Perspectiva Educacional, editada por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile), a través de la Escuela de Pedagogía.
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol 53, No 1 (2014): Evaluación Educativa; 91-113en-US
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol 53, No 1 (2014): Evaluación Educativa; 91-113es-ES
dc.subjectLiderazgo, cultura innovadora, programas de mejora, competencias y organizaciones educativas.es-ES
dc.subjectLeadership, innovation culture, improvement programs, competitions and educational organizations.en-US
dc.titleEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO: COMPETENCIAS NECESARIAS PARA DESARROLLAR UN PROGRAMA DE MEJORA EN UN CENTRO DE EDUCACIÓN SECUNDARIAes-ES
dc.titleTHE INSTRUCTIONAL LEADERSHIP: COMPETENCIES REQUIRED TO DEVELOP IMPROVEMENT PROGRAMS IN SECONDARY EDUCATION CENTERSen-US
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record